Energy Harvester genererar kraft från friktion inne i däcken

falken sumitomo däck

En ny teknik som kan få däck att generera el under körning utvecklas av ingenjörer i Japan. Falkens moderföretag Sumitomo Rubber Industries har tillsammans med professor Hiroshi Tani från Kansai University utvecklat Energy Harvester som utnyttjar en statisk elektricitet som kallas friktionsladdning för att generera kraft effektivt när däcket rullar.

Energy Harvester-enheten, fixerad på insidan av däckstommen, genererar elektricitet när däcket deformeras, utvecklades som en del av Sumitomos program för att utveckla teknik som riktar sig till förbättringar av säkerhet och miljöprestanda.

Ingenjörer tror att Energy Harvester kan leda till praktiska applikationer som en strömkälla för sensorer som används i TPMS (Tire Pressure Monitoring System) och andra fordonsenheter utan att behöva använda batterier.

Forskningen har valts ut av Japans vetenskaps- och teknikbyrå (ett nationellt forsknings- och utvecklingsbyrå) som ett typ FS * Seed-projekt under A-STEP (Adaptable and Seamless Technology Transfer Program via Target-Driven R&D). Sumitomo Rubber Industries kommer nu att främja denna forskning med stöd från Japans byrå för vetenskap och teknik.

Profilbild
About Joakim Held 845 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!