Debatt: Däckpartner svarar på ABS Wheels påståenden

originalhjul

Det här är en debattartikel, åsikterna är debattörens egna.

Däckpartners VD, Mats Andersson hörde av sig och vill gärna ge sin bild av hur han ser på fördelningen av sålda premiumdäck och budgetdäck.

-Vi vill ge vår bild som motvikt till dessa påståenden då vi tycker att artikeln ger en kraftigt felaktig bild av branschen, verkstäder och kunder. Kan det vara så att dessa påståenden och erfarenheter i huvudsak speglar de kunder och verkstäder ABS Wheels jobbar med? ABS Wheels påståenden innehåller en del faktafel om man synar dem lite och breddar frågorna. Här blandas också egna påståenden och hänvisningar till ”egen undersökning” vilket skapar otydlighet, säger Mats Andersson, VD, Däckpartner.

Nedan ABS Wheels påståenden i fet stil och Mats svar i kursiv:

”alla bilar som rullar ut för första gången är försedda med Premiumdäck”.
Premiumdäck är kanske inte definitivt för alla men om vi ser på hur branschen klassar olika däckmärken så finns det en hel del OE där det monteras däckfabrikat som inte klassas som Premium på eftermarknad, ingen nämnd eller klämd.

”det många inte vet är att denna siffra endast rör de däck som rullar ut på nya bilar..”
Det kan framstå som om OE däcken är med i eftermarknadens beräkningar av sålda däck och andelar Premium/Quality/Budget men där vi vill påstå att branschen genomgående utgår från Poolen samt beräkningar om ej rapporterande varumärken och sidoimporterade däck efter bästa förmåga.

“Trots att premiumdäck anses vara säkrare så väljer svenskarna..”.
Enligt branschens Pool siffror för 2019 (exkl. antaganden om ej rapporterade däck) fördelas det på följande sätt.

Vinter 2019: Premium=74,6%, Quality= 20,3%, Budget=5,1%.

Sommar 2019: Premium=67,4%, Quality=24,1%, Budget=8,5%

Summerat mot 2018 ser vi då att på sommar har Premium däck ökat sin andel och på vinter ligger den på samma nivå.

Däck ej rapporterade i Pool siffrorna kan skilja en del från vem som gör beräkningarna men brukar summeras till 1 miljon däck. Där utgår nog de flesta från att en stor del är Budget däck men de innehåller också Premium och Quality. Det innebär en viss justering men aldrig att Budget har störst andel av försäljningen med en gruppering på dessa kategorier vilket rubriken antyder.

”Ansvaret ligger hos däckverkstäderna..”
Det finns en lag om ”EG-typgodkännande/ helfordonsgodkännande” som ingen kan bortse ifrån och vår uppfattning är att väldigt få verkstäder frångår detta. Men det är en utbildningsfråga förstås och kan vara en erfarenhet från mindre seriösa verkstäder som får stå för ABS.

Läs även artikeln om ABS Wheels undesökning: Majoriteten väljer att köpa budgetdäck

Profilbild
About Joakim Held 747 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!