ABS Wheels återkopplar gällande Råd & Röns Svarta lista
Andie Lahdo hörde av sig och vill återkoppla gällande Råd & Röns lista, -vi har tagit lärdom av det inträffade och har ändrat i våra villkor så att de följer Konsumentverkets rekommendationer.
-Vi har vid tre tillfällen hamnat i tvist med konsument där ärendet gått vidare till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.Samtliga fall handlar om en retur av inköpta fälgar eller däck via hemsidan www.abswheels.se. Slutkonsument har alltså handlat på distans, säger Andie Lahdo, VD ABS Wheels.
Vid ett distansköp har ”säljaren” en skyldighet att informera konsumenten ”köparen” om köpvillkoren, retur och ångerrätten. Detta har ABS lagt ut på sin hemsida där kund måste kryssa i en ruta att han/hon läst och godkänt villkoren innan slutförandet av en beställning.
-I våra villkor så har vi inte varit tydliga nog om vad som gäller vid retur vilket har lett till tråkiga tvister där vi nekat kunderna retur trots ARN rekommendationer om att ta tillbaka produkterna. Idag sedan 6 månader tillbaka så har vi förtydligat och skrivit om villkoren på ABS så att det följer konsumentverkets och Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, säger Andie.
ABS har de senaste åren fått flera priser och utmärkelser och Andie säger att de idag har över 250 000 “nöjda” kunder.
-Det är självklart inget roligt att hamna på svartalistan men jag vill säga att vi har tagit lärdom av det och förbättrat och anpassat oss till att följa rekommendationer från KO och ARN. E-handel har varit vårat recept till ökad omsättning och ökad lönsamhet, men det finns några baksidor som ingen eller få pratar om när det kommer till näthandel, säger Andie.
-Vi har tagit lärdom av det inträffade och ändrat i våra villkor så att det följer Konsumentverkets rekommendationer. Vi har nya arbetsrutiner och fortlöpande utbildning för samtliga anställda på ABS där vi ska vara bäst på kundservice oavsett om du handlar av oss lokalt i butik eller på nätet, avslutar Andie.