Yokohama lanserar HLC-däck

Yokohama lanserar HLC-däck för att möta efterfrågan på högpresterande däck för elbilar med högkapacitetsbatterier och stora SUV:ar.
Yokohama har nyligen meddelat att de har börjat producera och sälja HLC-däck (High Load Capacity) för att möta efterfrågan på däck med hög lastkapacitet för tunga personbilar, såsom elbilar med högkapacitetsbatterier, hybridbilar och stora SUV:er. HLC-däcken utvecklades ursprungligen som originalutrustning (OE) för nya bilar och för att täcka reparationsmarknaden. Företaget kommer också att utveckla produkter för ersättningsmarknaden för att möta kundernas behov.
Det ökade antalet tunga personbilar på marknaden har lett till att konventionella XL-däck (extra last) inte längre kan bibehålla den höga lastkapacitet och prestanda som dessa fordon kräver. Som ett svar på detta har HLC-däck etablerats som en ny däcktyp i kategorin personbilsdäck enligt ETRTO-standarder (Europeiska tekniska organisationen för däck och fälgar), med högre lastkapacitet än konventionella XL-däck. Till exempel har HLC-däck i storlek 275/35R23 en lastkapacitet på 1 000 kg (belastningsindex 108), jämfört med 900 kg (belastningsindex 104) för konventionella XL-däck.
HLC-däcken kräver avancerad teknik för att säkerställa tystnad och stabilitet i hanteringen samtidigt som de kan bära hög belastning. Yokohama Rubber har genomfört upprepade simuleringar av fel orsakade av höga belastningar och utvecklat en särskild profil för HLC-däck som uppnår en balans mellan belastningshållfasthet och andra prestandaegenskaper. Dessa däck genererar mindre värme och påfrestningar vid höga belastningar jämfört med standarddäck.
I linje med företagets treåriga (2021-2023) medelfristiga förvaltningsplan, Yokohama Transformation 2023 (YX2023), strävar däckverksamheten för konsumentdäck efter att maximera försäljningskvoterna för högvärdiga YOKOHAMA-däck, såsom det globala flaggskeppsvarumärket ADVAN, varumärket GEOLANDAR för SUV- och pickup-däck samt olika vinterdäck. Ett av de viktigaste initiativen inom ramen för denna strategi är att utöka försäljningen av ADVAN- och GEOLANDAR-däck som originalutrustning på nya bilar.
Yokohama Rubber arbetar aktivt för att möta behoven av elfordon och stora SUV:er, som har ökat under de senaste åren, genom att utveckla däck som är skräddarsydda för hög lastkapacitet och anpassade till olika fordonsegenskaper. Genom att erbjuda HLC-däck som uppfyller både säkerhet och prestandakrav för tunga fordon visar Yokohama Rubber sitt engagemang för att vara i framkant av däckindustrin och för att möta de föränderliga behoven hos kunder och fordonstillverkare.
Utöver HLC-däckens lansering kommer Yokohama Rubber att fortsätta utforska och investera i ny teknik och material för att förbättra däckens prestanda, hållbarhet och miljöpåverkan. Företaget strävar också efter att utöka sitt produktutbud för att kunna erbjuda lösningar för en mängd olika fordonstyper och körförhållanden, vilket gör dem till en föredragen leverantör för både OE- och ersättningsmarknaden.
Sammanfattningsvis innebär lanseringen av Yokohama Rubbers HLC-däck ett viktigt steg för företaget och däckindustrin som helhet. HLC-däckens högre lastkapacitet och optimerade prestanda kommer att möta behoven hos ägare av tunga personbilar, elbilar och stora SUV:er, och därmed bidra till en säkrare och mer hållbar framtid på vägarna.