Varning för dubbfria vinterdäck på sommaren

dubbfria vinterdäck

Dubbfria vinterdäck som används på sommaren ökar bromssträckan med över 40 procent, visar tidningen Motors däcktest.

Det har blivit allt vanligare att använda dubbfria vinterdäck som åretrunt-däck. Men för trafiksäkerheten är detta vanskligt.

Medlemstidningen Motor testade hur bilens prestanda påverkas av att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. När bilen hade sommardäck och bromsade fullt från 100 km/h stannar den efter 31,6 meter. Med de dubbfria vinterdäcken på behövdes hela 45 meter för att komma till stillastående. Det är en ökning med över 40 procent! Eller hela 13,4 meter. Det innebär att bilen passerar över tre billängder på en normalstor bil med vinterdäckens bromssträcka.

– Det här visar hur viktigt det är att ha rätt däck för rätt väglag, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Motormännen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det helt förkastligt att använda dubbfria vinterdäck på sommaren.

Men skillnaden i hur däcken uppför sig märks även vid körning. Motors testförare körde bilen med två olika däckuppsättningarna både på vanliga vägar och i olika manövermoment på testbana. Det var stor skillnad på hur bilen betedde sig med de olika däcken. Med sommardäcken på kändes testbilen som en Volvo XC70 ska: trygg, stabil och kontrollerad. Men med vinterdäcken på fick bilen en helt annan karaktär. Det kändes som om den flöt runt uppe på asfalten. Den blev segare i uppförandet och sladdade mycket vid undanmanöverprov.

Vinterdäck, och framför allt nordiska vinterdäck, har en mycket mjukare gummiblandning och ett finare mönster för att de ska greppa bra om snö och is. Gummit blir alldeles för mjukt vid högre temperaturer och det fina mönstret gör att de inte får grepp om den varma asfalten. Att köra med ett odubbat, nordiskt vinterdäck på sommaren kan alltså innebära lika stor risk som att köra med sommardäck på barmark om vintern.

– Det har visat sig att runt fem procent av landets bilar använder vinterdäck på sommaren. Det betyder att en kvarts miljon bilar i Sverige kör med usla bromsprestanda under halva året. Det här är bilar man inte vill ha bakom sig när man måste tvärbromsa, säger Heléne Lilja.

Profilbild
About Joakim Held 723 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!