Däckbranschen rekommenderar byte till sommardäck senast den 30 april
Dubbfria vinterdäck fungerar sämre på varma sommarvägar och bör därför bytas mot sommardäck senast den 30 april, om det inte är vinterväglag eller risk för det.
I vår har det varit tufft för Sveriges däckverkstäder att klara bilisternas behov av säkra däck anpassade efter årstiden. Med en sen vinter och endast två veckors period att skifta dubbdäck till sommardäck har det på många håll varit svårt att hinna med i tid till mitten av april, då det inte längre är tillåtet med dubbdäck om det inte är vinterväglag eller risk för det.
När dubbdäcken på många håll är färdigskiftade ligger huvudfokus på byte av de dubbfria vinterdäcken. Varken gummiblandning eller mönster i dubbfria vinterdäck är anpassade för varma sommarvägar.
– Trots detta ser vi att många använder sina vinterdäck även på sommaren. Särskilt tydligt är detta i de delar av Sverige där många väljer dubbfria vinterdäck på vintern. I till exempel delar av Skåne, där de flesta kör dubbfritt på vintern, har vi indikationer på att så många som var fjärde bil har dubbfria vinterdäck även på sommaren, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige.
Tester som VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har genomfört visar att nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ har 15–20 procent längre bromssträcka på sommaren, jämfört med sommardäck av motsvarande kvalitet. Detta gäller på både torr och våt väg. Greppet vid en undanmanöver var i testerna också betydligt sämre för de dubbfria vinterdäcken jämfört med sommardäcken.
– I de delar av landet där det är sommarvägar rekommenderar vi att de som ännu kör på dubbfria vinterdäck nu byter till sommardäck. En bra tumregel är att låta den 30 april vara senaste dagen att skifta vinterdäcken, åtminstone i södra halvan av landet, säger Fredrik Ardefors.