Vänta inte för länge med däckbytet

Däck- och bilservicekedjan Vianor rekommenderar att vara förutseende och inte vänta för länge med däckbytet. Genom att byta till vinterdäck i god tid innan halkan kommer slipper du köerna på däckverkstäderna. Dessutom är det bra att slippa köandet ifall covid-19 förvärras.

Enligt lagen ska bilen ha vinterdäck från 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. Dubbdäck får användas från 1 oktober till 15 april. Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. I sista hand är det polisen som avgör om det råder vinterväglag.

Det är vanligt att vänta med däckbytet så länge som möjligt, tills den första halkan slår till. Då blir det långa köer hos däckverkstäderna som inte hinner byta däck till alla bilar samtidigt. Genom att vara förutseende, följa hur vädret utvecklar sig och byta till vinterdäck i god tid slipper du köerna och kan möta halkan säkert.

– Vädret kan skifta från regn till snöblandat regn eller snöfall mycket snabbt och kör du då med sommardäck så kan det vara svårt att kunna byta till vinterdäck direkt. Även utvecklingen av covid-19 talar för att byta till vinterdäck innan köerna börjar, rekommenderar Tomas Jansson, Product Manager på Vianor.

Det är farligt att köra med sommardäck när temperaturen sjunker, även om det enligt lagens mening inte är vinterväglag och det är tillåtet att köra med dem. Sommardäck är utvecklade för varma temperaturer och sommarväglag. När temperaturen ligger nära noll grader försämras greppet betydligt. Bilförare som kör med sommardäck på halt väglag riskerar både sin egen och sina medtrafikanters säkerhet.

Däckbyte för riskgrupper utan kontakt med andra personer

Under vårens däcksäsong hade riskgrupperna möjlighet att byta däck helt utan kontakt med andra kunder och personalen på Vianors anläggningar. Samma servicekoncept gäller även nu på hösten när det är dags att byta till vinterdäck.

– Om du tillhör riskgruppen så kan du redan när du bokar tid för däckbyte tala om att du tillhör riskgruppen. När du sedan kommer till vår anläggning kan du tuta och vår kundmottagare kommer ut. Vi fick i våras bra feedback från våra kunder om hur vi hade ordnat säkerheten för riskgrupper på våra anläggningar. Under sommaren och hösten har vi ytterligare finslipat våra åtgärder så att alla ska kunna byta däck på ett säkert sätt hos oss, berättar Ann Kristin Storholm, B2C Manager på Vianor.

På våren var det fler än vanligt som gjorde däckbytet själva. Alla har dock inte riktiga verktyg för arbetet och det är alltid säkrare att låta en däckverkstad utföra hjulbytet.

– Genom att anlita en däckverkstad för hjulbyte så slipper du riskerna med att använda en liten domkraft och hjulbultarna dras fast med rätt styrka med en momentnyckel som många inte har hemma. Vanligtvis kontrollerar däckverkstäderna även lufttrycket och efterdrar hjulbultarna efter cirka 10 mils körning, säger Tomas Jansson.

Profilbild
About Joakim Held 768 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!