Bland Sveriges 20 största städer finns de renaste bilarna i Södertälje medan Sundsvalls bilpark släpper ut mest koldioxid. Det visar rapporten Sverigebilen från bilförmedlaren Kvdbil.
Kvdbil har granskat hur stor andel av respektive storkommuns bilpark som släpper ut högst 120 gram koldioxid per kilometer, vilket var genomsnittet för nyregistrerade bilar i EU 2018. I topp ligger Södertälje (36,4 %), därefter kommer Lund (36,2 %) och Nacka (36,1 %). Minst andel har bilparken i Sundsvall (23,6 %) följt av Umeå (25,1 %) och Eskilstuna (27,6 %).
– Det är svårt att ge ett rakt svar på varför Södertälje är bäst i klassen. Det skulle kunna bero på ett starkt bilintresse i staden präglat av Scanias och Volkswagens närvaro. Södertälje har också många stora arbetsplatser, ligger i en storstadsregion och har lägre inkomstnivåer än genomsnittet. Sammantaget kan det bidra till att fler Södertäljebor väljer mindre bilar med bränslesnålare motorer, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.
Rapporten visar vidare att el- och hybridbilarna är vanligast i Nacka (12,6 %) följt av Stockholm (10,2 %) och Lund (9,7 %). Minst andel el- och hybridbilar finns i Sundsvall (2,7 %), Halmstad (2,8 %) och Gävle (3,0 %).
– Återkommande rapporter visar på stora skillnader mellan stad och land, men vår rapport slår också fast att det finns klara skillnader mellan städerna. Omställningen går betydligt snabbare i storstadsregionerna, säger Madeleine Fritz och fortsätter:
– Att städer utanför våra tre storstadsområden släpar efter är nog precis som för glesbygden en kombination av längre körsträckor, sämre laddmöjligheter och bristande räckvidd för många av de modeller som finns på marknaden. För många hushåll är det utan tvivel också en plånboksfråga. El- och hybridbilar är fortfarande relativt dyra och det blir extra kännbart i de delar av landet där inkomstnivåerna är lägre.
Kommun |
≥120 g/km CO2 (%) |
Kommun |
Hybrid, elhybrid och el (%) |
1. Södertälje |
36,4 |
1. Nacka |
12,6 |
2. Lund |
36,2 |
2. Stockholm |
10,2 |
3. Nacka |
36,1 |
3. Lund |
9,7 |
4. Göteborg |
35,8 |
4. Södertälje |
7,1 |
5. Stockholm |
33,7 |
5. Huddinge |
5,9 |
6. Borås |
32,8 |
6. Göteborg |
5,7 |
7. Linköping |
32,4 |
7. Malmö |
5,0 |
8. Helsingborg |
31,7 |
8. Linköping |
4,9 |
9. Malmö |
31,5 |
9. Uppsala |
4,6 |
10. Jönköping |
31,2 |
10. Örebro |
4,2 |
11. Norrköping |
31,1 |
11. Jönköping |
4,0 |
12. Huddinge |
30,8 |
12. Borås |
3,8 |
13. Uppsala |
30,5 |
13. Umeå |
3,5 |
14. Örebro |
30,0 |
14. Eskilstuna |
3,4 |
15. Västerås |
29,8 |
14. Helsingborg |
3,4 |
16. Halmstad |
29,6 |
14. Västerås |
3,4 |
17. Gävle |
27,9 |
17. Norrköping |
3,3 |
18. Eskilstuna |
27,6 |
18. Gävle |
3,0 |
19. Umeå |
25,1 |
19. Halmstad |
2,8 |
20. Sundsvall |
23,6 |
20. Sundsvall |
2,7 |
Om sammanställningen
Kvdbils statistik över bilvolymer i Sverige hämtas från statistikföretaget Vrooms sammanställning av registreringsdata. Volymerna är ställda mot drivmedel och fabrikat samt mot utsläppskategori (CO2 g/km).