Snart ska tre miljoner bilister byta till sommardäck – och Sverige är täckt av snö!
Sverige har en tydlig lagstiftning kring vinterdäck, vilket är bra. Men med nuvarande utformning kan lagen få oönskade konsekvenser.
– Lagstiftningen behöver ses över, så att perioden för däckskifte på våren blir längre. Det vinner både medborgarna, däckverkstäderna och trafiksäkerheten på, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige.
Tre miljoner bilister kör på dubbdäck i Sverige på vintern. Efter dutumet den 15 april måste dessa bilister ha bytt till sommardäck, om det inte är vinterväglag. Krav på vinterdäck vid vinterväglag gäller fram till och med den 31 mars. En normal säsong ska detta alltså hinnas med under endast två veckor, vilket redan det är en stor utmaning, både för däckverkstäderna och bilisterna.
Sannolikt blir det vinterväglag betydligt längre tid än vanligt på många håll i år. Men en försenad vår blir däckskiftessäsongen ännu kortare och verkstäderna får ännu svårare att hinna med anstormningen av laglydiga bilister. Följden blir stress och andra arbetsmiljöproblem, samtidigt som många bilister riskerar att få köra olagligt på dubbdäck efter datumet 15 april, med risk för böter som följd.
Det finns också risk att bilister byter för tidigt till sommardäck, för att slippa trängseln i däckverkstäderna, vilket kan påverka trafiksäkerheten negativt.
– Rätt däck för rätt säsong bidrar till Nollvisionen. Moderna dubbdäck sliter mindre på våra vägar än tidigare, så det finns inga skäl att inte återgå till det tidigare senaste datumet för dubbdäck, den 30 april.