Snart möjligt att låsa fast hjul på fordon i 36 timmar

Hjul

När en förare eller ett transportföretag bryter mot gällande regler kan man låsa fast hjul på fordonet, så kallad klampning. Detta görs för att säkerställa att sanktionsavgifter betalas. Åtgärden infördes för att framförallt motverka problem med utländska lastbilar som kör olagliga inrikestransporter i Sverige. Regeringen beslutade idag att det ska vara möjligt att låsa fast hjulen i 36 timmar istället för nuvarande 24 timmar. Inom kort skickas propositionen förlängd klampning till riksdagen.

– Vi ska ha ordning och reda på de svenska vägarna. Utökad tid för att låsa fast hjul på fordon som bryter mot regelverket är ett effektivt sätt att beivra regelöverträdelser. Varje timme räknas eftersom det kostar att stå stilla. En utökad tid innebär att kontrollmyndigheterna får bättre verktyg för att se till att sanktioner kan verkställas, till exempel säkerställa betalning av sanktionsavgifter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Förslaget innebär att dagens tidsgräns för hur länge ett fordon kan vara klampat förlängs från 24 timmar till 36 timmar. Tidsgränsen gäller till exempel i situationer där det handlar om olaga cabotage (inrikestrafik med fordon från annat land). Om ett fordon bedöms vara trafikfarligt finns det ingen tidsgräns för klampning av hjul.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2018

Profilbild
About Joakim Held 845 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!