SFVF anmäler dubbdäcksregler till Arbetsmiljöverket
Sveriges Fordonsverkstäders Förening larmar om orimliga krav på bilverkstäder och anmäler problemet till Arbetsmiljöverket.
Hur länge ska vi i branschen behöva se på när orimliga regler leder till att fler skadas och belastningsskadorna på verkstäder ökar?
– Eftersom lagen inte är anpassad för den verklighet vi verkstäder lever i har vi gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och fortsätter:
– Vinterhjulskraven skapar stora problem och fördyrar samtidigt för både bilägare och verkstäder. Som en följd av detta resulterar det i arbetsmiljöproblem, en marknad där svartjobb gynnas samt att den tvingande Konsumenttjänstlagen i princip blir omöjlig att följa. SFVF, som representerar 2 300 verkstäder i Sverige, får löpande samtal om att arbetsbördan har blivit helt orimlig sen dubbdäcksanvändandet förkortades. Verkstäder tvingas extraanställa och tvingas utöka öppettiderna till bland annat helger.
– Personalen är stressad och tvingas till många tunga lyft – ett standardhjul väger ca 20 kg. Det betyder att en mekaniker som skiftar hjul på en bil lyfter 160 kg per bil och det leder till ökade sjukskrivningstal, säger Bo Ericsson.
I Sverige finns det 4, 7 miljoner bilar, varav ca 70% har dubbdäck. Med tanke på att det är vi i branschen som i princip skiftar alla hjul idag, ska skifta hjul på:
– 366 000 bilar per dag
– I snitt 183 bilar per mekaniker denna på 9 dagar (Annandag påsk borträknad)
– I snitt 20 bilar per mekaniker och dag
Den här arbetsbördan är fullständigt orimlig för oss i branschen och det gör mig frustrerad att Transportstyrelsen hänvisar ensidigt till en rapport om partiklar i luften. Tidigare fick bilägare och vi i branschen en månad på oss att skifta hjul och det är ett krav från vår sida att vi återgår till en månad igen. Det är bättre att vi senarelägger skiftet till vinterhjul till två veckor senare på hösten, då har vi ”kvittat” för hur länge vi får ha dubbdäcken på våra bilar.
Det får andra konsekvenser också eftersom på parkeringsplatser, köpcentrum och andra ställen dyker det upp små tält där hjulskifte sker. Bilägare får inte något kvitto på utfört arbete och konkurrens sker således inte på lika villkor.
– Personerna som utför svartarbetet saknar ofta kompetens vilket leder till fler olyckor och nollvisionen äventyras avslutar Bo Ericsson.