Så förbereder Arriva bussflottan inför vintern
Säkerheten och tryggheten för kunderna och personalen går alltid först, oavsett årstid och väglag. Här berättar Arriva hur de planerar och förbereder bussarnas vinterdäck inför vintersäsongen.
För att våra fordon ska klara alla säsonger och årstidsväxlingar sker kontinuerligt en översyn av fordonsflottan. Var sjätte vecka genomgår våra bussar en inspektion där man ser över en rad aspekter och gör omfattande säkerhetskontroller.
– Byte till vinterdäck sker normalt under en utrullningsperiod i september-november och alla planerade däckbyten görs av en underleverantör som säkerställer att bussarna har anpassade däck efter modell och väglag. Vi sätter alltid säkerheten först och byter ut slitna däck tidigare än vad som egentligen krävs, berättar Christoffer Liljendahl, teknisk chef på Arriva Sverige AB.
Arrivas vinterdäck
Arrivas vinterdäck monteras på de flesta bussarna på drivaxeln. Bussar som kör på smala vägar med sämre snöröjning får också vinterdäck på styraxeln. Löpaxelns däck förses med mönstrade åretruntdäck med mönsterdjup >5 mm.
– Arriva följer Transportstyrelsens krav på mönsterdjup för tunga fordon. Vi gör kontroller av däcken var 6:e vecka och byter då ut däck som börjar närma sig gränsvärdena, säger Christoffer Liljendahl.
– Vi kommer att huvudsakligen använda premiumdäck från Continental, vilket är den leverantör vi använt de senaste åren. Skiften är planerade att börja i v.36 och målbilden är att allt är klart 15/11.
Olika typer av vinterdäck
Arrivas anpassar vinterdäcken efter trafiksituationen och väglaget i varje trafikområde.
Halmstad I Halmstad där vinterväglaget mestadels är snöfritt använder vi Conti Urban ha3 m+s samt Conti Cityplus ha3 m+s/Hsw2 coach. Detta är däck som särskilt passar bussar som körs kortare sträckor i stadsmiljö samt regionala linjer på landsväg. De fungerar även optimalt för vått underlag och snöslask.
Lunda Från Lunda-depån utgår de av våra bussar i Stockholmsområdet som mestadels kör i stadstrafik. Dessa bussar är försedda med Conti Urban ha3 m+s, vilket är däck som tagits fram speciellt för krävande stadstrafikförhållanden. De här däcken klarar alla väderförhållanden med topprestanda på såväl torra som våta underlag.
Råsta, Märsta, Ekerö, Norrort På bussarna i Råsta, Märsta, Ekerö och Norrort har vi försett bussarnas drivaxel med däck för extremt vinterväglag: Conti Urban Scandinavia hd3. Det innebär att bussarna har däck särskilt anpassade för nordisk vinter. Däcken ger maximalt grepp på halt och snöigt underlag. Bussar som kör på smala vägar med sämre snöröjning får också vinterdäck på styraxeln.
Nya regler för vinterdäck
Nästa år införs nya tuffare regler för vinterdäck. Då ska alla tunga fordon, även utländska, på svenska vägar ha vinterdäck på samtliga hjul mellan 1 december och 31 mars när vinterväglag råder. De nya reglerna införs 1 juni 2019.