Pirelli utvecklar P ZERO TROFEO R för Pagani
Pirelli utvecklar första P ZERO TROFEO R däcken för Pagani med ett ökat grepp upp till 7%. Det mest prestandafokuserade vägdäcket i P ZERO sortimentet utvecklas särskilt för nya roadster BC.
Det började med P ZERO och följdes sedan av P ZORA CORSA och nu introducerades P ZERO TROFEO R. För första gången har Pirelli utvecklat sitt mest prestandafokuserade däck specifikt för en ny Pagani. Huayra Roadster BC, som kommer att debutera de närmaste dagarna under Monterey Car Week i USA, levereras med P ZERO TROFEO R-däck som originalutrustning. Däcken kommer att ansvara för att få ner den monströsa prestandan i asfalten på den nya Pagani-twin-turbon: V12 med sex-litersmotor, 800 hästkrafter och 1050 Nm vridmoment. Detta är en bil god för mer än 300 km/h, en bil som kan generera över 1,9 g genom kurvorna, med maximal sidolast på 2,2 g. Siffror som perfekt illustrerar omfattningen av uppgiften som anförtrotts Pirelli.
Utveckling som Formel 1
Utöver däckens faktiska tekniska egenskaper (265/30 R20 fram och 355/25 R21 bak) för att klara de prestandanivåer som Horacio Pagani önskade för sin senaste bil, tillkom det också en helt ny del i utvecklingen. För första gången fick de två italienska företagen igång däckutveckling genom att använda modellering och prediktiv simulering; en virtuell utvecklingsprocess som gör det möjligt för en datormodell att exakt replikera bilens dynamiska egenskaper utan att man i verkligheten behöver skapa riktiga däck. Detta innebär reducerade ledtider, större harmoni mellan objektiv data och subjektiva intryck bakom ratten, samt en slutprodukt som är ännu bättre anpassad till bilen som den är avsedd för. Det är ytterligare ett steg framåt för Pirellis kända “Perfect Fit” -strategi tack vare samma simuleringstekniker som används för att utveckla P ZERO-däck för Formel 1.
Tillägnat P ZERO TROFEO R
Den gemensamma utvecklingsprocessen mellan ingenjörer från Pirelli och Pagani började med att etablera en ny storlek för det främre däcket, med bredare mönster, en vidare kord och större fälgar. Detta ger en ökad kontaktyta, vilket även ökar möjligheten att stödja de extra aerodynamiska belastningarna. Kördynamiken har också förbättrats tack vare en styvare däckkonstruktion. Roadster BC drar följaktligen nytta av en snabbare styrrespons, med en mer linjär körupplevelse och mindre tendens till understyrning. En annan fördel med den ökade däckstorleken är bättre bromsegenskaper: den senaste Pagani når 2,2 g under bromsning. Arbetet med den nya P ZERO TROFEO R-fronten innebar också att de bakre däcken måste revideras för att upprätthålla rätt balans mellan fram och bakaxel. Pirellis ingenjörer modifierade mönsterdesignen på slitbanan -la ut det annorlunda och ökar storleken på blocken och de längsgående spåren – vilket har resulterat i bättre dragkraft under acceleration: en förbättring på 7%.
Ett årtionde av partnerskap
”Vi är stolta över att fira mer än tio år av ömsesidig respekt och partnerskap med Pirelli, i ett gemensamt uppdrag för ständig förbättring,” sa Horacio Pagani, grundare och chefdesigner för Pagani Automobili. ”Ett av målen som vi satt upp för det nya P ZERO TROFEO R var definitivt att det skulle ge en god känsla i ratten; som om dina händer greppade tag om vägen. Pirellis ingenjörers kunskap och förmåga har gjort detta till ett mycketkommunikativt däck som låter dig veta exakt när du närmar dig vidhäftningsgränsen. ”
Marco Tronchetti Provera, Pirellis verkställande direktör och vice ordförande, tillade: ”Horacio Pagani ställer oss alltid inför nya stora utmaningar. Varje gång vi arbetar tillsammans står vi inför nya spännande utmaningar att övervinna. Detta är en fantastisk inspiration, som gör att vi kan bedriva forskning och utveckling med en extraordinär partner. Pirelli har innovation och den ständiga önskan att förbättra själva kärnan i sitt DNA, varför vi konsekvent letar efter teknisk kvalitet i varje produkt. Varje projekt med Pagani ger oss alltid något nytt. ”