Oro för minskning av utbildningsplatser för lastbilschaufförer

Behovet av lastbilschaufförer i Sverige har minskat något, men bristen på kompetenta förare fortsätter att vara ett betydande problem. Nu växer oron inom branschen för en potentiell nedskärning av utbildningsplatser inom transportområdet, vilket kan ha långtgående konsekvenser.
Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) har nyligen släppt sin årliga rapport, Trendindikatorn Åkeri 2023, som lyfter fram att 33 procent av företagen har behov av nyanställning av lastbilschaufförer inom de närmaste sex månaderna. Detta trots att branschen visar försiktighet inför en lågkonjunktur och höjda räntor.
Projektledare på TYA, Lena Törnstrand, understryker att den aktuella bristen på förare inte är över. “Enkätsvaren vittnar mer om en försiktighet i branschen, inför lågkonjunktur och höjda räntor, än en faktisk nedgång. Det är fortfarande högt tryck på åkerierna och stor efterfrågan på nya chaufförer,” förklarar hon.
Skrämmande siffror
En oroande utveckling som kan förvärra situationen är den potentiella minskningen av utbildningsplatser inom transportprogrammet. Vissa regioner överväger att skära ned på antalet platser, vilket, enligt Lena, skulle vara förödande för branschen.
Faktorer som påverkar denna möjliga minskning är Skolverkets dimensionering av gymnasieskolan för att bättre matcha arbetsmarknadens behov. Men enligt Lena baseras dessa beslut på felaktiga grunder.
Statistiken över yrkesverksamma förare som Skolverket använder skiljer sig avsevärt från branschens egna siffror. Skolverket rapporterar 57 000 yrkesverksamma förare, medan branschen anger 125 000, baserat på Transportstyrelsens uppgifter om utfärdade yrkeskompetensbevis.
Kvinnor i branschen
En positiv notis från årets rapport är ökningen av kvinnliga lastbilschaufförer. Av de lastbilschaufförer som anställdes förra året var 16 % kvinnor, jämfört med 9 % 2018. Vissa regioner, som Mellersta (Värmland, Örebro, Östergötland), lyckades rekrytera 31 % kvinnliga chaufförer under förra året.
Slutsats
Transportbranschen i Sverige står inför en kritisk period. Trots en lätt minskning av efterfrågan på lastbilschaufförer, förblir bristen på kompetens ett pågående problem. En eventuell minskning av utbildningsplatser skulle kunna förvärra denna brist och skapa en ytterligare klyfta mellan tillgänglig arbetskraft och branschens behov.
För en framtida stabil och hållbar tillväxt inom åkerinäringen, är det viktigt att beslut om utbildning och rekrytering baseras på korrekta och realistiska siffror, som speglar branschens verkliga behov.