Nytt akustiklabb för test av vinterdäck i Luleå

nokian tyres ljudlabb

Nokian Tyres donerar en rigg för däcktest till Luleå Tekniska universitet som bygger ett nytt akustiklabb för test av vinterdäck. Testriggen ska bidra till forskning och utbildning på alla nivåer samt för yrkesutbildning

Ljudet från kontakten mellan däck och vägbana är en källa till irritation som också är störande för samtal under körning. Däckbuller utgör en stor del av bilens totala ljudbild och medför kostsamma kontrollåtgärder från samhällets sida. En intressant aspekt är dock att däckljudet även ger information om grepp och vägförhållanden, skriver Luleå Tekniska universitet på sin hemsida.

– I framtiden blir påverkan av däckbuller allt viktigare eftersom det typiska motorljudet som en förbränningsmotor ger försvinner i elbilar, säger Örjan Johansson, professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.

Det finns ett särskilt intresse att kunna variera trummans yta och dubbdäckens egenskaper för att representera olika vägförhållanden som är typiska för nordiska förhållanden.

Forskare inom ämnet teknisk akustik har i tio års tid samarbetat med däcktillverkaren Nokian Tyres. Ett samarbete även kopplat till samverkansprojekt mellan Luleå tekniska universitet och biltestverksamheten i Norrbotten. Fokus är på buller från vinterdäck och bättre förståelse för ljudalstringsmekanismerna, överföringsvägen in i fordonet, variationen i däckljud kopplat till däckkonstruktion och specifik bilmodell. Som ett resultat av ett fruktbart samarbete har Nokian Tyres donerat en rigg för däcktest som håller på att installeras i det halvt ekofria fordonslaboratoriet vid Luleå tekniska universitet.

– Tanken är testriggen ska bidra till forskning och utbildning på alla nivåer samt för yrkesutbildning, säger Örjan Johansson.

Olika typer av akustiska åtgärder säkerställer en fullgod ljud- och vibrationsmiljö för mätningar av däckbuller.

Den nya utrustningen möjliggör mätning av däckbuller på ett av bilens däck som placeras på en roterbar trumma. Genom olika typer av akustiska åtgärder ges en ljud- och vibrationsmiljö för mätningar av däckbuller i hastigheter upp till 300 km/tim. Mätningar sker både i bilen och utanför bilen under förhållanden som motsvarar ljudutbredning i fritt fält. Slutligen finns det ett särskilt intresse att kunna variera trummans yta och dubbdäckens egenskaper för att representera olika vägförhållanden som är typiska för nordiska förhållanden.

Profilbild
About Joakim Held 482 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen