Nya IceContact 3 från Continental knäpptysta?
Med nya IceContact 3 har Continental tagit fram ett dubbdäck som är specifikt utformat för det kalla nordiska klimatet. De nya ContiFlexStud-dubbarna innebär revolutionerande förbättringar både vad gäller grepp och komfort – greppet är tio procent bättre på is och nio procent bättre vid torrt väglag jämfört med den testvinnande föregångaren IceContact 2. Nya IceContact 3 är dessutom bättre på att hantera vattenplaning än föregångaren.
“Föregångaren IceContact 2 är inte bara en testvinnare, däcket blev mångas favorit tack vare att det är ett så tryggt vinterdäck. Det klarar sig utmärkt i de många trafiksituationer som man stöter på under svenska vintrar, oavsett om det handlar om barmark, regn eller is på vägbanan. Uppföljaren är ännu bättre, på alla punkter”, säger Per Linder, produktspecialist på Continental Däck Sverige.
Det tuffa nordiska klimatet, med låga temperaturer och höga krav på trygga köregenskaper i snö och på is, är en tuff utmaning för samtliga däcktillverkare. Continental har under lång tid genomfört omfattande tester med IceContact 3 i tuffast möjliga förhållanden för att ta fram det bästa möjliga däcket.
“Vi har jobbat hårt för att förbättra en redan väldigt bra mönsterdesign och har dessutom introducerat ”TwinStud”-teknologin vilket innebär att däcket har två olika sorters dubbtyper optimalt placerade för att ha konstant kontakt med vägen. Den ena dubbtypen är fokuserad på att förbättra greppet vid acceleration och inbromsning och den andra inriktar sig på att ge bättre grepp vid kurvtagning”, säger Per Linder.
Gummiblandningen i däcket bygger på framgångsrika VikingContact 7, men är anpassad efter de krav som ställs på ett dubbdäck. Man har bland annat tillsatt rapsolja, för att maximera däckets köregenskaper vid extrema temperaturer. IceContact 3 har breda spår i mönstret, för att snabbt kunna avleda smuts, snö och vatten åt sidorna – vilket ger en markant förbättring i däckets förmåga att avvärja vattenplaning jämfört med föregångaren.
Traditionella dubbdäck har en dubbkropp i metall, vilket gör att de orsakar en hög ljudnivå i kupén under färd. ContiFlexStud ger inte bara bättre grepp utan också en lägre ljudnivå eftersom gummikroppen som inhyser själva dubbstiftet inte ger upphov till buller. Flera återförsäljare på den svenska marknaden har testat ContiFlexStud-teknologin under vintern och utöver det goda greppet är det just den låga ljudnivån som testarna lyfter fram med däcket:
”Jag kör ungefär 90 procent av tiden på motorväg och jag måste säga att det knappt är någon skillnad mot att köra med sommardäck”, säger en återförsäljare i Mellansverige.
Och han är inte ensam – när testarna får sätta ett betyg mellan 1 och 5 med avseende på kupéljud hamnar medelbetyget på höga 4,6. En annan testare fyller i med sina upplevelser av ContiFlexStud:
”De är ju knäpptysta vid färd långt fram och låter extremt lite när man kör sakta och svänger. Så är det inte med alla dubbdäck, många låter som ett grustag i de situationerna.”, kommenterar en annan återförsäljare i Norra Sverige.
ContiFlexStud ger även andra fördelar, som 20 procent mindre vägslitage än konventionella dubbdäck. Tack vare att dubben fästs i däcket med hjälp av en avancerad vulkaniseringsprocess har man dessutom så gott som eliminerat problemet med dubbförlust, vilket annars försämrar däckets verkningsgrad snabbt.
IceContact 3 lanseras i två varianter. På däck upp till 16 tum kommer dubben att vara av den traditionella typen, med en aluminiumkropp och på däck från 17 tum och uppåt kommer däcken att vara utrustade med nya ContiFlexStud.
“Vi ser verkligen fram emot att kunna lansera IceContact 3 i Sverige. Föregångaren har vunnit många dubbdäckstester i svenska tidningar genom åren, och så även den här vintern, och det nya däcket är ännu bättre. IceContact 3 med traditionella aluminiumdubb håller absolut världsklass, och med nya ContiFlexStud-teknologin är de närmast utomjordiskt bra”, säger Per Linder.
Tillgänglighet
IceContact 3 kommer att finnas tillgängliga i handeln till den kommande vintersäsongen.