Nokian inleder forskningsprojekt för mer hållbara däck
Nokian Tyres har meddelat att de har ingått ett forskningssamarbete för att främja användningen av återvunnen kimrök i produktionen av däck.
Detta internationella projekt syftar till att förbättra kvaliteten och utbytet av återvunnen kimrök, en biprodukt som uppstår vid tillverkning och återvinning av däck. Genom att förbättra processen för återvinning av kimrök, hoppas företaget att kunna använda större mängder återvunnen kimrök i gummiblandningar, vilket kommer att gynna tillverkare av däck och gummiprodukter i deras strävan att skapa mer hållbara produkter.
Kimrök, en form av kolpulver, används traditionellt som ett förstärkande fyllmedel i däck för att förbättra deras fysiska egenskaper, som styrka och elasticitet. Användningen av återvunnen kimrök har potential att delvis ersätta behovet av ny, fossilbaserad kimrök, vilket bidrar till en minskning av fossila råvaror i tillverkningsprocessen.
Inom ramen för forskningsprojektet kommer Nokian Tyres att definiera önskade egenskaper för den förbättrade återvunna kimröken och testa de producerade materialen.
– Nokian Tyres har arbetat med mer hållbara däck i flera år, och som företag vill vi öka vår förståelse för återvunnen kimrök, säger Heini Siekkinen, Senior Manager, Research and Sustainability på Nokian Tyres.
Företaget inkluderade återvunnen kimrök i sitt kommersiella produktsortiment redan 2022, som en del av sin strävan att nå sitt hållbarhetsmål att öka andelen återvunna och förnybara råvaror i däck till 50 % år 2030.
Det nya projektet, som samordnas av Windspace Group A/S, kommer att pågå i två år och samfinansieras av det danska miljöinnovationsprogrammet tillsammans med deltagarna, som förutom Nokian Tyres även inkluderar Environmental Waste International, Kiso A/S och Danmarks tekniska institut.
Användningen av återvunnen kimrök i däcktillverkning stämmer överens med EU:s mål för hållbar utveckling, som uppmanar till ökad återvinning av material från uttjänta däck och minskad förbränning.
– Användningen av återvunna eller förnybara material får inte försämra däckets säkerhetsegenskaper, tillägger Siekkinen, vilket understryker vikten av att finna en balans mellan hållbarhet och produkt