Nokian Heavy Tyres största investering enligt planerna
Den största investeringen i Nokian Heavy Tyres historia går enligt planerna: de 3 500 m2 stora FoU-center blir klart 2019 och fabriken når full kapacitet 2021
Nokian Heavy Tyres tillkännagav 2018 ett stort projekt: att öka produktionen av däck för nyttofordon med upp till 50 procent och mer än fördubbla antalet nya produkter genom stora investeringar i produktion och produktutveckling. Den totala investeringen uppgår till ca 70 miljoner euro. Det som till en början var en vision håller nu snabbt på att förverkligas.
Matti Kaunisto, utvecklingschef på Nokian Tyres, är nöjd. Efter månader av detaljplanering och studerande av byggnadsinformationsmodellen på datorn kan han nu se den omfattande FoU-byggnaden på 3 500 m2 ta form. ”Det är en sak att se den på skärmen”, säger han, ”men något helt annat att kunna gå in där. Storleken försvinner på datorskärmen, men när du väl står där känner du verkligen utrymmet.”
Just nu lägger man håldäck, men planerna för installationen av maskinparken är redan långt framskridna. ”Tidsschemat för bygget var ambitiöst, men vi har lyckats hålla det väl”, säger Kaunisto. ”När byggnaden väl är färdig kommer det ge vårt innovationsarbete ett rejält lyft, och korta vår time-to-market.”
Fabriksutbyggnad
Ett annat byggprojekt gäller expansion av produktionsanläggningarna – själva byggnadsarbetet är redan slutfört. ”Byggnaden står färdig, och installationen av maskinparken pågår för fullt”, säger anläggningsdirektören Pasi Antinmaa. ”Det känns bra att kunna gå vidare nu.”
Till en början drogs genomförandet med förseningar, men under byggnadsarbetet lyckades man ta igen den tiden. ”Vi når full kapacitet 2021, som det är sagt”, säger Antinmaa med säkerhet. ”Nästa milstolpe är den högautomatiserade okulärbesiktningen och däckbuffertlagret i augusti, då vid utnyttjar vårt årliga uppehåll för underhåll.”
Flexibelt bygge
Att bygga ut en fabrik i drift kan vara lite som att reparera en cykel som man åker på. På Nokian Tyres har omsorgsfull planering och flexibel ändringshantering visat sig vara en vinnande kombination. ”Genom att tillämpa Lean-modellen har vi redan i år kunnat öka vår leveransförmåga med 15 % – mitt under pågående renovering”, säger Pasi Antinmaa stolt. ”Bra planering, förväntan och samarbete gjorde detta möjligt.”
Men att tänka framåt innebär inte att följa planen slaviskt. ”Ursprungligen var planen att påbörja konstruktion av en ny däckvulkningslinje i ena änden av fabriken”, berättar Antinmaa som ett exempel. ”Men genom att påbörja konstruktionen i en annan ände kunde vi minimera störningar i produktionen, så den snabba planändringen blev en fördel.”
Säkerhet framför allt
Förutom att öka kapaciteten och den framtida tillväxten spelar den nya anläggningen en viktig roll för ett smidigare flöde och säkrare arbetsförhållanden. ”Den gamla anläggningen var hopplöst trång”, medger FoU-direktören Kalle Kaivonen. ”Nu integreras däcktestning och produktionsplanering bättre.”
Teamet bakom innovationen
All planering, konstruktion och anläggning är viktiga steg, men den verkliga innovationen finns i människorna. ”Investeringsmålet är att producera 50 procent mer och att mer än fördubbla antalet nya produkter”, påminner Kalle Kaivonen. ”Vi har rekryterat en hel del för att bygga upp ett team som kan förverkliga detta – och vi har lyckats.”
Ständigt lärande, gränsöverskridande teamsamarbeten och att överträffa sig själv är djupt rotat i Nokian Tyres kultur. Kaivonen kan nöjt konstatera att den nya personalen snabbt har tagit till sig det hela. ”I en så komplex process är det mycket på gång, och utmaningar är oundvikliga”, säger han. ”Att lyckas så väl, med gamla och nya anställda som kompletterar varandra, är hedrande för hela organisationen.”
Uppdrag: försörja världen
Att förverkliga tillväxtprojektet handlar inte bara om att skjuta till resurser. Det handlar också om att ta vara på de man redan har. För detta fordras flexibilitet, effektivitet och ny innovation. ”I det stora hela bidrar våra produkter till att utnyttja jordens resurser bättre”, säger Kaivonen. ”Våra största FoU-satsningar ligger i jordbrukssegmentet, där det handlar om att effektivt utnyttja befintlig jordbruksmark på ett hållbart sätt.”
Bättre däck spelar sannerligen roll för världens försörjning. ”Vägtransporter, koldioxidavtryck, bränsleförbrukning, skonsamhet mot marken – den nya däcktekniken är nära kopplad till den globala livsmedelsproduktionen”, sammanfattar Kalle Kaivonen.