Nico Rosberg ny varumärkesambassadör för Continental

Två kända namn i mobilitetsvärlden går samman i ett nytt partnerskap: Formel 1-världsmästaren 2016 och hållbarhetsentreprenören Nico Rosberg är ny varumärkesambassadör för däcktillverkaren Continental.
– Nico Rosberg och Continental passar perfekt. Nico Rosberg har uppnått enorma framgångar inom motorsport, personifierar körprestanda på elitnivå vid gränsen och visar ett mångfacetterat engagemang för miljöskydd. Samtidigt är Continental – som en ledande utvecklare och tillverkare av premiumdäck – en standardbärare för maximal säkerhet och högsta prestanda i alla körsituationer. Samtidigt bedriver vi en särskilt strikt hållbarhetsstrategi. Förutom att leda utvecklingen av miljöanpassade teknologilösningar har vi också satt oss extremt krävande mål när det gäller koldioxidneutrala och hållbara affärsmetoder i hela värdekedjan, säger Philipp von Hirschheydt, chef för EMEAs enhet för eftermarknad.
– Jag är mycket stolt över att arbeta med partners som sätter hållbarhet, teknik och säkerhet i centrum för vad de gör. Precis som jag är Continental starkt engagerad i att möjliggöra hållbar rörlighet. Utveckling och innovation inom däcksektorn är grundläggande för detta. Jag ser dessa delade värderingar som grunden för vårt samarbete och jag ser verkligen fram emot att arbeta tillsammans. Vi har också satt oss extremt krävande mål när det gäller koldioxidneutrala och hållbara affärsmetoder i hela värdekedjan, säger Nico Rosberg.
Ett bra exempel på hur bra de båda parterna går ihop kom den första helgen i april i år i Saudiarabiens öken: I den inledande deltävlingen i den nya Extreme race-serien segrade Rosberg Xtreme Racing-teamet – med däck från Continental, en av de främsta sponsorerna för Extreme E. Denna terrängraceserie körs på särskilt avlägsna platser runt om i världen i specialutvecklade elbilar.
Nico Rosberg: världsmästare, hållbarhetsentreprenör – och Continental partner
Nico Rosberg är en av de mest kända personerna inom internationell motorsport. 35-åringen nådde toppen av en framgångsrik karriär som tävlingsförare när han vann Formel 1-världsmästerskapet 2016. Han gick sedan i pension som en aktiv tävlingsförare och har sedan dess ägnat sig åt klimatåtgärder. Till exempel driver han på övergången till hållbara mobilitetslösningar och miljövänlig teknik. Med sin investerarhatt stöder Rosberg ett brett utbud av hållbara startups som utvecklar och levererar innovativa produkter och tjänster. Han har fått flera utmärkelser för sitt engagemang, inklusive Europeiska kulturpriset för miljö- och klimatskydd. Under de senaste åren använde Rosberg också World Economic Forum i Davos som en plattform för att ta ställning till alternativa mobilitetslösningar. Rosbergs engagemang i Extreme E lyfter fram hur seriöst han personligen tar idén om hållbar motorsport – som grundare och VD för Rosberg X Racing-teamet som inrättades speciellt för den nya tävlingsserien. Extreme E pågår på platser där konsekvenserna av klimatförändringarna redan är tydliga.
– Serien har samarbetat med många olika internationella och lokala partners för att vidta åtgärder för att mildra situationen. Vi ger den här viktiga frågan en framträdande plattform – samtidigt som vi förtjänar entusiasm för elektrisk mobilitet och miljövänlig innovation. Extreme E pågår på platser där konsekvenserna av klimatförändringarna redan är tydliga. Serien har samarbetat med många olika internationella och lokala partners för att vidta åtgärder för att mildra situationen. Vi ger den här viktiga frågan en framträdande plattform – samtidigt som vi förtjänar entusiasm för elektrisk mobilitet och miljövänlig innovation, förklarar Rosberg.
Denna typ av engagemang för konkreta åtgärder som främjar hållbar rörlighet är en annan aspekt som förenar Nico Rosberg och Continental i deras nya partnerskap. För sin del kanaliserar Continental betydande investeringar i forsknings- och utvecklingsarbete som syftar till att göra produktionen av alla sina däck helt koldioxidneutral senast 2040. Företagets affärsområde Däck är redan branschledande inom effektiv resursanvändning och strävar efter att minska vatten- och energianvändningen i sina produktionsaktiviteter med ytterligare 20 procent till 2030.