Motorsportens höga krav skapar nytta i trafiken
Michelin är sedan starten ensam leverantör till mästerskapet för eldrivna formelbilar, ABB FIA Formula E Championship. Michelins speciellt framtagna däck för tävlingen Pilot Sport EV uppskattas av teamen. Till nästa säsong byter bilarna utseende vilket kräver förnyad utveckling av Michelin och andra leverantörer till serien.
Formel E är populärt runtom i världen. Det beror på att serien körs med elmotorer med dämpat ljud och utan avgaser inne i städer som Rom, New York, Paris, Marrakech och London. Flera av världens bästa förare har också valt att tävla i Formel E.
Tanken är att den tekniska utvecklingen på racerbanan ska komma bilisterna tillgodo i form av bättre prestanda och ökad säkerhet och såklart hållbarhet. Vid utvecklingen av Michelin Pilot Sport 4, däcket som i en specialversion Pilot Sport EV adlats till racerdäck, fokuserade Michelin på att minska rullmotståndet i syfte att förlänga bilarnas räckvidd. Bland annat uppnåddes detta med ett smalare och högre däck än vad som traditionellt används i ensitsiga racerbilar.
Kopplingen till nyttan i vanlig trafik är uppenbar; genom minskat rullmotstånd i sina gröna däck har Michelin genom åren sparat stora mängder bränsle åt bilisterna, som i sin tur lett till minskade CO2-utsläpp från trafiken. Sedan 1992 har cirka 18 miljarder liter bränsle sparats samtidigt som CO2-utsläppen minskat med nära 45 miljarder kilo.
– Vårt arbete inom racing har en direkt koppling till produktion av vanliga däck. Vi har arbetat intensivt med att utveckla gröna däck och vi är bara i början av att få en heltäckande bild av fenomenet. Motorsporten gör det möjligt att testa däcken under tuffa och skiftande förhållanden, vilket är betydelsefullt eftersom landsvägsdäck generellt används i flera olika miljöer, säger Jérôme Mondain ansvarig för Michelin Motorsports Formula E-program.
För att minska åtgången och samtidigt närma sig kraven på standarddäck i trafiken använder bilarna i Formel E samma däck på torra och våta banor.
– Racerförarna har däck som är mönstrade för att klara olika förhållanden vilket liknar verkligheten på vägarna, säger Jérôme Mondain. Dessutom behöver vi tillverka och frakta färre däck och minskar på så sätt åtgången av råmaterial och energi vid produktion och i logistik.
Reglementet i Formel E gäller i fyra år; de nuvarande bilarna Gen2 (Generation2) har rullat i två år. Till den pågående säsongen hade Michelin kraftigt utvecklat däckets grepp med förbättrade varvtider som följd. Nyligen annonserades dock att bilarnas utseende ska förändras inom gällande reglemente till nästa säsong, och mer likna vanliga racerbilar i formelklasser med friliggande hjul.