Michelin ny partner i 2030-sekretariatet

däckdata compilator
Arne Sköldén, hållbarhetschef på Michelin i Norden
Michelin är ny partner i 2030-sekretariatet som arbetar för att Sverige ska nå en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

Samarbetet med 2030-sekretariatet är en del i Michelins ambition för att bidra till ett mer hållbart samhälle. Sekretariatet ser det som en mycket viktig strategisk förstärkning inom transporter, där däcken har en påverkan på allt från utsläpp till buller och säkerhet.

Michelin är ett av världens största däckföretag och arbetar aktivt och brett med forskning och utveckling, där utveckling inom miljöpåverkan är en viktig del idag. Michelin står bakom miljökonferensen Movin’on, tidigare Michelin Challenge Bibendum som startade redan 1998. Detta är en årlig global konferens som samlar ledande personer inom transportsektorn för att gemensamt arbeta för hållbara transporter i framtiden. Vid denna konferens 2018 presenterade Michelin en ambition om att alla däck år 2048 ska tillverkas med 80 procent miljömässigt hållbara material och att 100 procent av alla däck ska återvinnas. I dag är återanvändningsgraden för däck, världen över, 70 procent och återvinningsgraden 50 procent.

– Genom ett flertal olika engagemang, däribland miljökonferensen Movin’on, samt att ständigt ligga i framkanten för att utveckla hållbara däck så arbetar Michelin kontinuerligt för att nå ett mer hållbart samhälle och samarbetet med 2030-sekretariatet blir en viktig del i detta arbete. Just nu utvecklar Michelin däck som är designade att leverera säkerhet även vid lägsta mönsterdjup som innebär att vi både reducerar svinnet av material men också bidrar till att däcken används när de har som lägst rullmotstånd och därigenom använder mindre energi, säger Arne Sköldén, hållbarhetschef på Michelin i Norden.

2030-sekretariatet har nu ett åttiotal partners inom Bilen, Bränslet och Beteendet, därtill en referensgrupp där alla de sju riksdagspartier som står bakom transportsektorns klimatmål till år 2030 ingår. 2030 välkomnar särskilt att vi breddar synen på transporter till att omfatta även däck och kringutrustning.

– I arbetet med att ställa om till hållbara och klimatsmarta transporter behöver vi bredda synsättet och se till fordonets hela livscykel. Här är däck med allt vad det för med sig i buller, rullmotstånd och återanvändning viktiga aspekter. Michelin är ett gott exempel på ett företag som hela tiden breddar synen på hållbarhet, säger Jakob Lagercrantz, initiativtagare till 2030-sekretariatet.