Michelin i samarbete för nollutsläpp inom racing

Foto: Michelin

Michelin partner i projekt som vill använda bränslecellsteknologi för att uppnå nollutsläpp inom racing.

Med Symbio som mellanhand har Michelin, genom samarbetet med bildelstillverkaren Faurecia, blivit referenspartner till MissionH24-projektet vars mål är att påskynda utvecklingen av mobilitet med nollutsläpp tack vare användningen av bränslecellsteknologi inom långlopps-racing. Med det här ökade engagemanget återförenas den franska däcktillverkaren med Total, projektets partner vid lanseringen och som redan engagerat sig för fem säsonger.

I år kan MissionH24-projektet dra nytta av det extra stödet när Michelin och Symbio förenas med Total – projektets partner sedan 2019 – för att snabba på användningen av bränslecellsteknologi inom motorsport.

För att markera tillkännagivandet av samarbetet med sina två nya partners kommer H24Racing-stallets tävlingsprototyp LMP H2G att få ett helt nytt utseende med Michelins, Symbios och Totals färger. Långlopps- och sim racing-fantaster kunde för övrigt se bilens nya utseende under det virtuella LeMans-24-timmarsloppet.

Det ambitiösa programmet banar väg för prototyper med elektrisk bränslecellsdrift i en särskild klass i 2024 års Le Mans.

MissionH24-projektet, som presenterades i september 2018, är resultatet av ett initiativ från ACO (Automobile Club de l’Ouest, som organiserar 24-timmars på LeMans) och Green GT, pionjär inom området bränsleceller med hög effekt. LMP H2G, som ursprungligen presenterades under H24Racings färger, är världens första Le Mans Prototype (LMP) som drivs med bränslecellsteknologi.

Som referenspartner till MissionH24 är Michelin-gruppen inte bara aktivt engagerad i utvecklingen av nya tekniska lösningar för att driva racing-prototyper utan kommer också att fortsätta att vara exklusiv däckleverantör till H24Racing.

– Inom Michelin-gruppen är vi mycket glada över att vara en del av MissionH24-projektet tillsammans med ACO [Automobile-Club de l’Ouest] och Total med Symbio som mellanhand. Programmet ger Michelin och Symbio ett laboratorium i verkligheten där vi kan skynda på vårt forsknings- och utvecklingsarbete om rena lösningar för bränslecellsmobilitet. Som en av de viktigaste intressenterna inom området mobilitet med nollutsläpp, har Michelin investerat i en rad initiativ för att skynda på innovationer avsedda att ge våra kunder och planeten hållbara lösningar, säger Sonia Artinian-Fredou, EVP Tjänster och Lösningar, Högteknologiska material på Michelin.

Profilbild
About Joakim Held 715 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!