Luftfria däck från Michelin på GM bil
Michelin och General Motors presenterar en ny generation av luftfri hjulfordonsteknik – MICHELIN Uptis Prototype (eller “Unique Punctureproof Tire System”) – vid Movin’On Sustainable Mobility Summit.
Michelin och GM informerar också om ett gemensamt forskningsavtal enligt vilket företagen avser att validera Uptis Prototype i syfte att introducera Uptis på passagerarmodeller redan 2024.
Michelins och GMs test Uptis Prototype, kommer att levereras till fordon som Chevrolet Bolt EV. Senare i år börjar företagen verklig testning av Uptis på en testflotta av Bolt EV-fordon i Michigan.
Eftersom Uptis är luftfria eliminerar genombrottskonstruktionen den farliga risken för punkterade däck och däckexplosioner:
– Förare av personbilar känner sig säkrare på vägen.
– Ägare av personbilsflottor minimerar driftstopp och förbättrar effektiviteten och minimerar stillestånd på grund punktering och underhållsbehovet är nära noll.
– Samhället som helhet drar nytta av extraordinära miljöbesparingar genom minskad användning av råvaror för däck och reservdäcksproduktion.
Uptis Prototype representerar ett stort framsteg för att uppnå Michelin’s VISION-koncept, som presenterades vid toppmötet 2017 som en illustration av Michelins strategi för forskning och utveckling inom hållbar mobilitet. VISION-konceptet introducerade fyra huvudpelare av innovation: luftlösa, uppkopplade, 3D-printade och 100% hållbara (helt förnybara eller biologiska material).
-Uptis visar att Michelin vision för en framtid av hållbar mobilitet är en tydlig och möjlig dröm. Genom att samarbeta med strategiska partners som GM, som delar våra ambitioner att förändra mobilitet, kan vi dra nytta av framtiden idag.
Florent Menegaux, VD för Michelin Group
-General Motors är förväntansfulla över de möjligheter som Uptis presenterar, och vi är stolta över att samarbeta med Michelin i denna genombrottsteknik. Uptis passar perfekt för att driva bilindustrin framåt och är ett bra exempel på hur våra kunder gynnas när vi samarbetar och innoverar med våra leverantörspartners, säger Steve Kiefer, senior vice president, globala inköp och försörjningskedja, General Motors
Uptis Prototype är utvecklat för dagens personbilar, och det är också väl lämpat för nya former av mobilitet, oavsett om det är autonom, eldrivet eller annan drivning.
-Uptis Prototype demonstrerar Michelins innovationsförmåga – både för att hantera dessa högteknologiska material och utvecklingsmetoden i nära samarbete med GM, vilket validerar vårt Vision-koncept som en färdplan för innovation. Uptis representerar framsteg mot Michelins vision för morgondagens mobilitet, och belyser också vårt engagemang för en bättre, hållbar mobilitet för alla, säger Eric Vinesse, vice vd, forskning och utveckling, Group Michelin (som avslöjade Uptis vid Movin’On-toppmötet)
Uptis har banbrytande förbättringar i arkitektur och kompositmaterial, vilket gör att Uptis kan bära bilens vikt vid motorvägsfart. Dessa innovationer kombinerar borttagandet av lufttryck för att bära fordonets last och resultatet blir extraordinära miljöbesparingar: cirka 200 miljoner däck världen över skrotas för tidigt varje år till följd av punkteringar, skador på vägar eller felaktigt lufttryck som orsakar ojämnt slitage.