Hankook presenterar nya vinterdäcket Winter i*cept RS3

hankook vinterdäck i snö
Bild: Hankook

Kortare inbromsningssträcka på snötäckta vägar och förbättrad körförmåga på isiga och våta vägar: Det nya Winter i*cept RS3 är den förbättrade efterföljaren till det flerfaldigt prisbelönta däcket Winter i*cept RS2.

Genom att använda den senaste tekniken vid tillverkningen av Winter i*cept RS3 ska däcket prestera bättre än sin företrädare och bidrar till en ännu högre säkerhet i vardagen. Hankook Winter i*cept RS3 ska därför vara ett utmärkt val för alla vanliga kompaktmodeller och kompakta SUV:ar.

Hankook Winter i*cept RS3 finns på den europeiska marknaden tillgängligt i 71 dimensioner, från 14 till 17 tum, inklusive fyra punkteringssäkra alternativ (HRS = Hankook Runflat System).

Snötäckta vägar kan utgöra en utmaning för både förare och däck. Genom att använda nya mikrokanter kunde utvecklarna öka axelytan på Winter i*cept RS3 och därigenom förbättra både väggreppet och sidogreppet vid kurvtagning i snö. Den nya inverterade v-formade slitbanan och ny 3D-sajpning ger stabilare bromsprestanda och kortare bromssträcka på snöiga vägar än 2D-sajpningen som användes på däckets föregångare. Jämfört med det tidigare däcket erbjuder vinter i*cept RS3 upp till 4 procent kortare bromssträcka på snötäckta vägar. Dessutom har minimerade blockrörelser och användning av sågtandad 3D-sajpning också spelat en viktig roll för att förbättra grepp och bromsprestanda.

För högre säkerhet på isiga vägar, förbättrade utvecklarna också slitstyrkan hos Winter i*cept RS3. Interna tester visar att mönsterblocken är 1 % styvare horisontellt och 3 % styvare vertikalt jämfört med Winter i*cept RS2. Förare drar också nytta av betydligt bättre grepp på is.

Förbättrad teknik vid vattenplaning

Dessutom använder Winter i*cept RS3 olika tekniker för att uppnå effektiv däckdränering, vilket resulterar i högre grad av körstabilitet, även på våta, leriga eller slaskiga vägar. Förutom de breda v-formade slitbanorna är de enskilda blocken på ytan också korsade med små spår. Detta gör att vattnet snabbt kan rinna bort och märkbart minskar risken för vattenplaning. Det nya, överlagda W-formade slitbanemönstret hjälper också till med detta, samt erbjuder bättre styrkontroll i regn.

Med den nya generationen av gummiblandningen “Aqua Pine Compound” kunde utvecklarna minska bromssträckan på våta vägar. Traditionellt ökar slitaget vid en högre inblandning av silicaföreningar i gummiblandningen. Men, den nya materialmixen, baserad på naturliga hartser, motverkar dock detta samband och ger ett lägre slitage och en ökad bromseffektivitet. Winter i*cept RS3 möjliggör därför upp till 7 % kortare bromssträcka på våta vägar, samtidigt som den erbjuder upp till 10 % mer körsträcka än sin beprövade föregångare. Den nya materialmixen ger också en förbättrad koppling mellan däcket och vägen, vilket minskar slirning och ökar körsträckan.

– Att erbjuda däckprodukter som garanterar förarens säkerhet på vägen är vår högsta prioritet. Det är därför vi ständigt investerar i forskning och utveckling så att vi alltid kan erbjuda den senaste tekniken på marknaden. Det är därför vi är övertygade om att det nya Winter i*cept RS3, som är en vidareutveckling av vårt redan prisbelönta vinterdäck, kommer att möta våra kunders höga förväntningar, säger Sanghoon Lee, vd för Hankook Tire Europe.

För att kunna erbjuda vinterdäck av högsta kvalitet har Hankook Tire sin testanläggning Technotrac i Ivalo, Finland. På anläggningen har företaget idealiska förutsättningar för att utförligt testa resultaten från sitt forsknings- och utvecklingsarbete under olika vinterförhållanden – en perfekt bas för att utveckla och tillverka däck som fungerar perfekt på is och snö.

About Däckavisen 1176 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!