Goodyear Tire & Rubber Company presenterar ett demonstrationsdäck som består till 90 % av hållbara material. Demonstrationsdäcket har klarat alla tillämpliga myndighetstester samt Goodyears interna tester.
Demonstrationsdäcket hade i testet också ett lägre rullmotstånd jämfört med referensdäcket som tillverkades med traditionella material. Lägre rullmotstånd innebär att detta demonstrationsdäck har potential att ge bättre bränslebesparingar och minska koldioxidavtrycket.
Efter att informerat om ett däck med 70 % hållbart material i januari 2022 planerar Goodyear, i samarbete med sina leverantörer, att sälja ett däck med upp till 70 % hållbart materialinnehåll år 2023.
För att få ut ett däck med 90 % hållbara material på marknaden krävs ytterligare samarbete med företagets leverantörer för att identifiera den skala som krävs för att dessa innovativa material ska kunna producera det specifika däcket i stora volymer.
– Vi fortsätter att göra framsteg mot vårt mål att introducera det första däcket med 100 % hållbara material i branschen senast 2030. Det gångna året var ett avgörande år för att nå detta mål. Vi undersökte ny teknik, identifierade möjligheter till ytterligare samarbete och använde oss av vårt teams uthållighet för att inte bara visa vår förmåga att producera ett däck med 90 % hållbara material, utan även att producera ett däck med upp till 70 % innehåll av hållbara material i år. Vårt team fortsätter att visa upp sin innovation och sitt engagemang för att bygga en bättre framtidsäger Chris Helsel, Senior Vice President, Global Operations och Chief Technology Officer.
Demonstrationsdäck med 90 % hållbara material – 17 ingredienser i 12 olika däckkomponenter
Detta demonstrationsdäck med 90 % hållbara material innehåller 17 ingredienser i 12 olika komponenter, bland annat:
- Kolsot, som ingår i däck för att förstärka kompositionen och för att öka deras livslängd, har traditionellt framställts genom förbränning av olika typer av petroleumprodukter. Goodyears demonstrationsdäck med 90 % hållbara material innehåller fyra olika typer av kimrök som framställs av metan, koldioxid, växtbaserad olja och utgallrade däckpyrolysoljor. Dessa kimröktekniker är inriktade på minskade koldioxidutsläpp, cirkuläritet och användning av biobaserat kol, samtidigt som de fortfarande ger bra prestanda.
- Användningen av sojabönolja i detta demonstrationsdäck bidrar till att hålla däckets gummiblandning smidig vid växlande temperaturer. Sojaolja är en biobaserad resurs som bidrar till att minska Goodyears användning av petroleumbaserade produkter. Nästan 100 % av sojaproteinet används i livsmedel och djurfoder, men ett betydande överskott av olja finns kvar och kan användas i industriella tillämpningar.
- Silica är en ingrediens som ofta används i däck för att förbättra greppet och minska bränsleförbrukningen. Det här demonstrationsdäcket innehåller högkvalitativ kiseldioxid som producerats av resterna av risskal (RHA-kiseldioxid), en biprodukt från risförädling som ofta kastas och läggs på soptippar.
- Polyester återvinns från flaskor efter konsumtion genom att omvandlar polyesteren till baskemikalier som sedan omvandlas till polyester av teknisk kvalitet som används i däckets kord.
- Hartser används för att förbättra och öka däckens dragkraft. I det här demonstrationsdäcket har traditionella petroleumbaserade hartser ersatts med bioförnybara tallhartser.
- Tråd och stålkordar förstärker strukturen i ett radialdäck. I det här demonstrationsdäcket används tråd och stålkord från stål med högt återvinningsinnehåll, som tillverkas med hjälp av EAF-processen (electric arc furnace). Användningen av EAF-processen gör det möjligt att producera stål med minskad energianvändning och högre återvinningsinnehåll. EAF-processen har potential att ge lägre utsläpp av växthusgaser jämfört med stål som produceras med hjälp av en masugn.
- ISCC-certifierade massbalanspolymerer från bio- och bio-cirkulära råvaror ingår också i detta däck.
Övergången till hållbara material är tydlig i några av Goodyears nuvarande produktlinjer. I dag innehåller åtta produktlinjer och vissa tävlingsdäck sojaolja. Dessutom har Goodyear mer än fördubblat sin användning av RHA-kiseldioxid i sina produktlinjer sedan 2018. Med introduktionen av ett däck med upp till 70 % innehåll av hållbara material visar Goodyear ett konkret engagemang med lösningar på marknaden för att bygga en bättre framtid.
*Ett hållbart material definieras som ett biobaserat/förnybart, återvunnet material eller ett material som kan produceras med hjälp av eller bidrar till andra hållbara metoder för resursbevarande och/eller utsläppsminskningar, inklusive material med massbalans.