Goodyear OE på Mégane E-TECH Electric
Renault har valt två av Goodyears sommardäck som originalutrustning på nya Mégane E-TECH Electric, den franska biltillverkarens nya helelektriska bil.
Två olika sommardäck och storlekar från Goodyear har valts som en del av Mégane E-TECH Electrics alternativ för originalutrustning. Goodyear EfficientGrip Performance 2 är sommardäcket i storlek 195/60R18, och Goodyear EfficientGrip Performance har valts till den större specifikationen 215/45R20 tack vare dess ytterst låga rullmotstånd på 5,7 kg/t och precisa styrrespons. Goodyear levererar redan EfficientGrip Performance som originalutrustning till Renault Captur(1), samt Eagle F1 Asymmetric 3 till Espace. Med originalutrustningen till Mégane E-TECH Electric bygger Goodyear vidare på den starka relationen till det franska bilmärket. Ett ”R” på sidoväggen på samtliga av de fyra Goodyear-däcken för Mégane E- TECH Electric indikerar att däcken har blivit utvalda och godkända av Renault. Däcken har också märkning för Goodyears Electric Drive Technology (EDT). Den här logotypen sitter på sidoväggarna på samtliga originaldäck från Goodyear som konstruerats för elbilar. Detta visar att däcket har tillverkats med flera tekniker som utformats för att tillgodose behoven för originaltillverkarens elbilar.
Goodyear EfficientGrip Performance uppges vara det idealiska sommardäcket för elbilar som Mégane E-TECH då det kombinerar lågt rullmotstånd, utmärkt våtgrepp och kortare bromssträcka för att ge ett slutresultat som ger prestanda och effektivitet. EfficientGrip Performance 2 uppges även gå ett steg längre med tekniker som ökar livslängden och förkortar bromssträckan ytterligare.
– Vårt EfficientGrip Performance-sortiment utgörs av beprövade däck som används av ledande tillverkare som originalutrustning, så vi är väldigt glada över att Renault har valt dem för den nya, spännande bilen Mégane E-TECH. Goodyear- däck är många elbilars föredragna däck. Under 2021 stod elbilar och hybrider för 80 % av våra nya avtal för originalutrustning. Vi fortsätter föra ett nära samarbete med ledande tillverkare för att hjälpa dem utveckla nästa generations elbilar, hybrider och ICE:er, säger Hans Vrijsen, Managing Director Consumer OE, Goodyear EMEA.
Leveranserna startade under det första kvartalet 2022, och produktionen påbörjades i november 2021 på Renaults ElectriCity-hubb i Douai i norra Frankrike. Bilen är utrustad med en elektrisk motor som utvecklats inom Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. Den väger endast 145 kg och producerar antingen 96 kW (130 hk) eller 160 kW (218 hk) beroende på vilken specifikation man väljer.
Bilens batteri är marknadens tunnaste på 110 mm, vilket gör att den passar på CMF-EV-plattformen och sänker fordonets totala höjd. Den finns i två kapaciteter: 40 kWh för en räckvidd upp till 300 km (WLTP) eller 60 kWh för 470 km.