Framtidens däck kommunicerar med varandra
Miljöfrågorna och digitaliseringen styr utvecklingen av nya däck mest. Utsläppen kan reduceras mest effektivt genom att däckens rullmotstånd minskar och genom att optimera energianvändningen i produktionen av däck. Helt nya förnybara material kan användas i framtidens däck. De kommer även att bli smarta och kan kommunicera både med föraren och med varandra.
Nokian Tyres följer nya trender i däckbranschen för att kunna svara på utmaningar som bilarnas nya egenskaper ställer för däck. Den absolut största förändringen i bilbranschen är den snabbt ökande elektrifieringen av bilarna. I slutet av 2019 fanns det i Sverige 102 210 elbilar och laddhybrider, en ökning med 49 procent jämfört med 2018.
– Bilarna blir tyngre och mer effektiva vilket gör att däcken måste bli större. Tunga bilar innebär också att däcken ska vara mer stabila. När det gäller elbilar så ska däcken dessutom rulla tyst och komfortabelt. Så lågt rullmotstånd som möjligt är en viktig egenskap för elbilsdäck för att kunna öka räckvidden, säger Olli Seppälä, produktutvecklingsdirektör på Nokian Tyres.
Lägre rullmotstånd är den enskilt viktigaste klimatåtgärden för däckbranschen då det utöver att öka räckvidden för elbilar även minskar bränsleförbrukningen för bilar med förbränningsmotor. Nokian Tyres har lyckats minska rullmotståndet på sina däck med åtta procent från 2013 års nivå, motsvarande avgasutsläpp från cirka 65 000 bilar på årsbasis.
Däck med lägsta rullmotstånd tillhör klass A i EU:s däckmärkning. Av Nokian Tyres produkter är vissa dimensioner av dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R3 och sommardäcket Nokian Hakka Green 2 klass A-däck. Däck i klass A, med rätt lufttryck, kan spara 0,5 liter bränsle på 10 mil jämfört med däck i den sämsta klassen i EU:s däckmärkning.
Utöver lägre rullmotstånd finns det andra möjligheter att minska utsläppen. Ett mål för Nokian Tyres är att tillverka så slitstarka däck som möjligt vilket ökar deras livslängd. Därför letar men efter nya lösningar för däckets gummiblandning. Målet är också att öka användningen av förnybara material i tillverkningen av däck.
– Naturgummi är ett förnybart material men vi letar efter alternativa biomaterial. Vi håller på att undersöka möjligheterna att använda växten guayule som kan växa i mycket karga miljöer. Det skulle även öppna nya möjligheter för odlare i krävande förhållanden. Troligt är också att vi kommer att sluta använda fossila oljor i framtiden, säger Teppo Huovila, kvalitets- och hållbarhetsdirektör på Nokian Tyres.
En annan trend är digitaliseringen och teknik som underlättar bilkörningen. Även framtidens däck kommer att bli digitala och innehålla sensorer.
– Sensorerna kan kommunicera både med föraren och med andra bilar och skicka information om bland annat väglaget. Körsäkerheten kommer att öka när däcken blir smarta och kan samla information om väglaget och varna bilföraren innan denne själv hinner reagera på exempelvis halt väglag, säger Teppo Huovila.
Precis som för andra branscher är hållbarhet och transparens i hela produktionskedjan viktigt även för däckbranschen. Ofta tänker man att tillverkningen av däck genererar stora kemikalieutsläpp. Så är det inte, utan det är huvudsakligen energianvändningen i produktionen som är källan till utsläpp. Nokian Tyres har gjort stora investeringar i att bland annat minska växthusgasutsläppen.
– Vi har lyckats minska våra växthusgasutsläpp med 38 procent på fem år. I Finland köper vi endast CO2-fri elenergi och vår nya fabrik i Dayton, USA, har ett solkraftverk. I tillverkningen av personbilsdäck slutade vi att använda lösningsmedel för många år sedan. I fabrikens närområde kan det finnas en del luktrelaterade brister men fabriken släpper inte ut några gifter alls ut i naturen, berättar Teppo Huovila.