Förlängd tid för däckbyten redan i vår?

Riksdagen däckbyten

Skriftlig fråga 2017/18:1020

Lars Beckman (M) ställer frågan om däckbyten till Statsrådet Tomas Eneroth (S)

Tre miljoner bilister kör på dubbdäck i Sverige på vintern. Efter den 15 april måste dessa bilister ha bytt till sommardäck, om det inte är vinterväglag. Krav på vinterdäck vid vinterväglag gäller fram till och med den 31 mars. En normal säsong ska däckbytet alltså hinnas med under endast två veckor, vilket redan det är en stor utmaning, både för däckverkstäderna och bilisterna.

Sverige har en tydlig lagstiftning kring vinterdäck, vilket är bra. Men med nuvarande utformning kan lagen få oönskade konsekvenser.

Som vi vet är det svårt att beräkna hur länge eller hur kort tid vinterväglag råder i landet. Men som det verkar nu, med nuvarande snömängd som ligger kvar, kan vi ganska enkelt spekulera i att det blir betydligt längre tid. Av erfarenhet vet vi även att en försenad vår leder till att däckskiftessäsongen blir ännu kortare och verkstäderna får ännu svårare att hinna med anstormningen av laglydiga bilister. Följden blir stress och andra arbetsmiljöproblem, samtidigt som många bilister riskerar att köra olagligt på dubbdäck efter den 15 april, med risk för böter som följd.

Profilbild
About Joakim Held 724 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!