Debatt: SFVF varnar för att många kommer köra olagligt
Det här är en debattartikel, åsikterna är debatörens egna.
SFVF skriver i ett öppet brev att många bilister kommer att köra olagligt, delvis på grund av Corona-viruset.
Kravet att sommarhjulen ska vara monterade senast den 1 april kommer inte gå att förverkliga i år. Även i normala fall är det omöjligt för alla fordonsägare att skifta till sommarhjul i tid. Vi har en lagstiftning som inte är anpassad till den verklighet verkstäderna lever i, skriver Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och fortsätter:
SFVF, som representerar 2 200 verkstäder i Sverige, får löpande samtal om att arbetsbördan har blivit helt orimlig sedan tillåtna tiden för användning av dubbdäck förkortades. Verkstäder rapporterar nu att personalen tvingas stanna hemma för att förskolor och skolor är stängda på grund av Corona-viruset. Fordonsägare besöker inte verkstäder p g a oro för smitta och verkstadspersonalen stannar hemma i större utsträckning av samma skäl. Några verkstäder rapporterar också om personal som befinner sig i karantän i Spanien, Italien eller andra länder.
Många verkstäder tvingas nu att permittera flera anställda på grund av arbetsbrist, då man varje dag tar emot avbokningar från oroliga kunder som inte vill besöka verkstäderna p g a smittorisken.
I Sverige finns det 4,8 miljoner bilar, varav ca 70% har dubbdäck. Med tanke på att det är vi i branschen som idag i princip skiftar alla hjul, ska vi skifta hjul på 3 360 000 bilar under två veckor. Vilket i snitt blir 240 000 bilar per dag.
Den här arbetsbördan är fullständigt orimlig att hantera för oss i branschen, därför kräver vi att tidsgränsen slopas i sin helhet, skriver Bo Ericsson.
Nuvarande tidsgräns för hjulskifte och den orimliga arbetsbördan för verkstäderna får även andra konsekvenser. Det skapar en svart marknad för ofta oseriösa aktörer som sätter upp små tält på parkeringsplatser, köpcentrum och andra ställen där man erbjuder hjulskifte. Bilägare får inte något kvitto på utfört arbete och konkurrens sker således inte på lika villkor. Personerna som utför svartarbetet saknar ofta kompetens, vilket leder till fler olyckor och att nollvisionen äventyras, avslutar Bo Ericsson.
SFVF skriver att denna information även kommer skickas till berörda ministrar.
Bo Ericsson, VD SFVF