Debatt: SFVF undrar varför bilverkstäder skall följa lagstiftningen

Bilden illustrerar AC-påfyllning vid ett köpcenter och behöver inte ha ett direkt samband med innehållet i artikeln.

Det här är en debattartikel, åsikterna är debattörens egna.

Sverige har idag ett ständigt växande parallellsamhälle som vi har tappat kontrollen över. Varför ska bilverkstäder följa lagstiftningen när andra aktörer utför deras jobb olagligt utan att någon agerar?

Alla ska vara lika inför lagen men klyftan mellan de laglydiga och de som fullkomligt struntar i lagar, regler, etik och moral ökar och få verkar orka ”bry sig”. Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) som sett till antal medlemsföretag är nordens största branschförening kräver en förändring.

Bilverkstäder får ständigt ökade krav på sig och efterlevnaden bland seriösa verkstäder kontrolleras allt oftare. Samtidigt som det sker ser vi från den seriösa branschen en ökad konkurrens från verkstäder och andra aktörer som inte följer rådande lagstiftning, inte betalar moms och arbetsgivaravgifter etcetera.

Varje vår och höst dyker det helt plötsligt upp ”verkstäder” som skiftar hjul på varje stort handelscentrum. På sommaren är det sedan dags för de som fyller köldmedium olagligt och för en otroligt låg kostnad inom samma handelsområden. Samtidigt som detta händer ställs det hårda krav på verkstäder där kontroller sker regelbundet av Skatteverket, Arbetsmiljöverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Polisen med flera.

När ACn fylls med propan istället för köldmedium utsätter man bilägaren för onödigt stora risker. Dessutom kan det bli kostsamt den dagen bilen kommer in på en seriös verkstad och bilen kopplas upp för att reparera ACn, eftersom varken bilen eller verkstadens påfyllnadsmaskin tål propan. Tyvärr är det här ett känt problem hos verkstäder.

SFVF har kontaktat Naturvårdsverket, Arbetsmiljöverket, MSB, Konsumentverket och gjort polisanmälan men alla ”slår ifrån sig” och kan inget göra. Samtidigt undrar vi från den seriösa branschen varför våra medlemmar ska konkurreras ut på grund av flathet hos myndigheter?

Varför ska seriösa verkstäder certifiera sig och dra på sig högre kostnader för utbildning av personal än oseriösa aktörer? Varför ska seriösa verkstäder behöva göra investeringar som också leder till högre timpriser mot bilägaren när ”grannen” arbetar svart, struntar i allt vad certifikat heter och arbetar utan att betala lagstadgade miljöavgifter. SFVF anser att sanktionsavgifterna som borde utfärdas ska vara lika höga som när människor lurar staten på pengar. Kan det verkligen vara meningen att den seriösa branschen ska kontrolleras i alla avseenden, medan aktörer som verkar inom parallellsamhället går under radarn.

Hur långt får det gå och hur länge får flatheten råda bland politiker innan man gör något åt parallellsamhället? Är det som så, att Sveriges styrande politiker och myndigheter inte besitter förmågan att kunna hantera ett parallellsamhälle utifrån den svenska modellen som bygger på ärlighet, hög etik och moral? Kanske är målet att kaos och oordning ska råda? Det verkar nämligen inte bättre.

Bo Ericsson vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)

Profilbild
About Joakim Held 723 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!