Continental sätter ny standard för dubbdäck
Continental befäster sin position som en av däckbranschens absolut främsta pionjärer med den nya ContiFlexStud™-teknologin. Den nya typen av dubb ger bättre isgrepp, lägre bullernivå och mindre vägslitage – samt ser till att dubben håller en hög och konstant effekt under däckets livslängd. Den nya dubbteknologin har utvecklats och testats i Norden och till den här säsongen erbjuder Continental ContiFlexStud™ i en däckdimension.
Ända sedan de första dubbdäcken lanserades har principen bakom varit densamma – en metalldubb som sätts fast i däcket. Continental har länge legat i framkant i utvecklingen av innovativa typer av dubbar och däck som ger säkrare körning – och är än idag den enda däcktillverkaren som vulkaniserar fast dubben i däcket så att de sitter upp till 400% bättre än i andra dubbdäck. Nu tar Continental nästa steg i utvecklingen med ContiFlexStud™.
– Det här är en revolution som kan komma att sätta en ny standard för framtidens dubbdäck. Vårt nya däck med ContiFlexStud™ ger bättre grepp på isiga vägar än traditionella dubbdäck. Men samtidigt ger de mindre av det som många upplever som störande med dubbdäck – ljudnivån är lägre och betydligt mindre vägslitage, säger Per Linder, produktspecialist på Continental Däck Sverige.
En traditionell dubb består av ett hårdmetallstift – toppen av dubben som tränger ned i isen- samt en dubbkropp oftast tillverkad av aluminium som omsluter stiftet och som sedan sätts fast i själva däcket. Det unika med ContiFlexStud™ är att hårdmetallstiftet är omslutet av en gummikropp vilket gör dubben flexibel och ger bättre kontakt mellan stiftet och vägen- och gör att stiftet kan tränga ned djupare i isen än en vanlig dubb.
Däck med ContiFlexStud™ har genomgått många rigorösa tester i norden av både av privata och yrkeschaufförer, mottagandet har varit väldigt positivt. I testerna är det framförallt det förbättrade greppet på is och det minskade ljudet i kupén från dubbarna som lovordats.
Fördelarna med ContiFlexStud™ är enligt Continental:
- Fantastiskt grepp på is. Dubbstiftet av hårdmetall tränger djupare ner i isen tack vare den nya dubbens flexibla gummikropp som anpassar sig till underlaget. Resultatet blir 7 procent säkrare grepp på isiga vägar.
- Mindre buller i kupén. En traditionell dubb orsaker buller i kupén på grund av att både metallkroppen och stiftet kommer i kontakt med vägen. Men eftersom ContiFlexStud™ har ett stift som är omslutet av en gummikropp får du en lägre ljudnivå i kupén jämfört med en vanlig dubb.
- Minskat vägslitage. Tack vare att ContiFlexStud™ har en flexibel gummikropp som anpassar sig efter vägen så blir vägslitaget omkring 20 procent mindre än med traditionella dubb.
Säkrare prestanda under hela livslängden. ContiFlexStud™ skall ha utmärkta egenskaper när det kommer till bättre körsäkerhet under hela däckets livslängd. Dubbens gummikropp slits ner i samma takt som däckets slitbana vilket gör att dubbstiftet bibehåller sin effekt bättre över tid och innebär att du kan köra säkrare under fler säsonger.
ContiFlexStud™ finns idag tillgängligt i Continental IceContact™ 2 i dimensionen 235/45 R18.