Continental sammanställer breakdown regler i EU

Corona-viruset gör det viktigare än någonsin att få snabb hjälp vid breakdown med lastbilar. Det är därför Continental sammanställer en europeisk uppsättning regler och förfaranden och gör den tillgänglig på en ny webbplats.
Ett däckhaveri kan vara utmanande för buss- och lastbilsförare – och de behöver hjälp snabbt. I den pågående situationen med coronaviruset är det viktigare än någonsin att få snabbt stöd och information om vad som måste göras, med tanke på den nyckelroll de har för att hålla utbudet av varor igång. Särskilt vid gränsöverskridande transporter kan förare känna sig vilse i en däckrelaterad olycka och måste vara medvetna om nödvändiga riktlinjer. Därför har Continental sammanställt information för förare och åkerier om de olika däckrelaterade olycksföreskrifterna för bussar och lastbilar i 24 europeiska länder. Företaget har just lanserat en ny webbplats med all nödvändig information, inklusive marknadsspecifika detaljer och telefonnummer för Conti360 ° support, som du hittar här:www.continental-truck-tires.com/breakdown-regulations
Informationen gäller följande länder: Österrike, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Ungern, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Ryssland, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien.
-Ursprungligen sammanställde vi reglerna för våra anställda på Conti360 ° back office så att de kunde ge råd om säkerhetsförfaranden och föreskrifter i händelse av en olycka, men nu har vi också gjort dem tillgängliga på vår internationell webbplats så att förare och flottans chefer kan hitta information i händelse av en krasch på vägen, säger Kjetil Folkestad, Fleet Sales Manager i Norge.
Särskilda regler gäller i Nederländerna, Sverige och Frankrike
I vissa länder tillämpas särskilda förfaranden som måste respekteras. I Nederländerna måste till exempel Rijkswaterstaat bedöma situationen med övervakningskameror från sina motorfordon och berägar en bärgare och / eller ytterligare säkerhet vid behov. I Frankrike måste förare (och inte åkeriet) trycka på SOS-knappen själva för att underrätta assistansbyrån. Endast om SOS-knappen inte fungerar kan föraren ringa polisen direkt. Åkeriet kan inte meddela vägservice om olyckan. På vissa av Sveriges europeiska vägvägar (E4, E16, E18, E20) krävs enligt lagen att fordon med krockkudde monterat (TMA) måste kallas ut för att säkerställa olyckan.
Vad du gör vid en däckrelaterad olycka
Continentals uppdelning av europeiska breakdown-regler visar – land för land – när förare eller åkerier bör involvera en tredje part och polis, som bör ringa, restrektioner för däckmontering, landsspecifika myndigheter och hur Conti360 ° täcker tredjepartskostnader om de uppstår. Dessutom rekommenderar Continental att vidta allmänna försiktighetsåtgärder vid ett haveri, vilket även gäller bilförare:
-Stoppa i nödfilen och slå på varningslamporna
– Sätt på reflexväst
-Sätt varningstriangel 50 meter (100 – 150 meter på motorvägar) bakom ditt fordon
– Stå bakom säkerhetsbarriären och meddela polisen eller tredjeparts vägassistans.
Listan ger också kontaktinformation för Continental Conti360 ° Accidental Emergency Phone i varje land. Servicenätverket Conti 360 ° har 7 500 partners i 37 europeiska länder. År 2019 hjälpte Continentals Conti360 ° servicenätverk över 29 000 fordon tillbaka i trafik över hela Europa. Tack vare 15 000 servicebilar i Conti360 ° servicenätverk kan åkeriägare och förare i transportbranschen lita på snabb och professionell hjälp – vanligtvis är fordon och varor tillbaka i trafik efter två och en halv timme.