Continental presenterar två nya konceptdäck

Continental däckkoncept

– ContiSense: Använder däcksensorer för att mäta slitbanans djup och temperatur och varnar förare vid däckskador – dataöverföring via elektriskt ledande gummi

– ContiAdapt: Justerar däcktryck och fälgbredd för att anpassa kontaktytan till vägförhållandena

Continental introducerar två nya däck-teknologikoncept som kommer att ge ännu bättre trafiksäkerhet och komfort i framtiden. De två systemen möjliggör kontinuerlig övervakning av däckets skick samt anpassning av däckens prestanda till de rådande vägförhållandena. Tekniken, som heter ContiSense och ContiAdapt, åtföljs av en däckstudie.

Continental däck

ContiSense bygger på utvecklingen av elektriskt ledande gummiföreningar som gör att elektriska signaler kan skickas från en sensor i däcket till en mottagare i bilen. Gummibaserade sensorer övervakar kontinuerligt både slitbanans djup och temperatur. Om de uppmätta värdena ligger över eller under förutbestämda gränser, varnar systemet genast föraren. Om något tränger in i slitbanan, stängs en krets i däcket, vilket också utlöser en omedelbar varning för föraren – snabbare än de hittills använda systemen, som endast varnar föraren när däcktrycket redan har börjat falla. I framtiden kommer ContiSense-systemet att innehålla ytterligare sensorer som även kan användas individuellt. Således kan information om vägytan, såsom dess temperatur eller närvaro av snö, “kännas” av däcken och skickas vidare till föraren. Data kan överföras till fordonselektroniken eller via Bluetooth till en smartphone.

ContiAdapt kombinerar mikrokompressorer integrerade i hjulet för att justera däcktrycket med en fälg med variabel bredd. Systemet kan därmed ändra storleken på kontaktytan, vilket under olika vägförhållanden är avgörande för både säkerhet och komfort. Fyra olika kombinationer möjliggör perfekt anpassning till våta, ojämna, hala och normala förhållanden. Till exempel ger en mindre kontaktyta kombinerat med högt däcktryck ett lågt rullmotstånd och energieffektiv körning på jämna, torra vägar. Däremot ger kombinationen av en större kontaktyta med lägre däcktryck ett perfekt grepp på hala vägar. Systemet tillåter också mycket låga däcktryck under 1 bar som kan ställas in, för att till exempel underlätta fordonet att ta sig från en parkeringsplats i djup snö, eller ta sig över en vägsträcka med svartis.

ContiSense och ContiAdapt förenas med ett konceptdäck som gör det möjligt att utnyttja båda systemen fullt ut. Däckdesignen har tre olika slitbanor för körning på våta, hala eller torra ytor. Beroende på däcktrycket och fälgbredden aktiveras olika slitbanor och konceptdäcket antar det önskade “däckavtrycket” i varje enskilt fall. På så sätt anpassar däckegenskaperna till rådande vägförhållanden eller förarens preferenser.

About Däckavisen 1120 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!