Bridgestone utvecklar däck för Mercedes VISION EQXX

Mercedes-Benz VISION EQXX med Bridgestone Turanza Eco-däck. Bild Mercedes-Benz Group

Bridgestone har valts ut av Mercedes-Benz AG som utvecklingspartner för däck till sitt teknologiprogram, Mercedes-Benz VISION EQXX.

Det futuristiska elfordonet (EV) är biltillverkarens svar på att göra elbilar mer effektiva och öka den elektriska räckvidden till en ny nivå. Bridgestones ingenjörer samarbetade med Mercedes-Benz för att skapa specialdesignade däck som har bidragit till att öka fordonets effektivitet och därmed räckvidden till 1 000 km i verkligheten – från Sindelfingen, Tyskland till Cassis, Frankrike – på en enda laddning.

Ultralågt rullmotstånd och optimerad design för en elbil som ger en otrolig räckvidd i den verkliga världen

Bridgestone designade skräddarsydda Turanza Eco-däck som kombinerar sin egenutvecklade och lätta ENLITEN Technology för att minska däckets rullmotstånd och vikt med upp till 20 % [1] , tillsammans med dess ologiska teknologi designad för att förbättra batteriräckvidden med hjälp av en stor däckdiameter för att minska rullningen motstånd och en smal däckbredd för att minska aerodynamiskt motstånd.

I samarbete med Mercedes-Benz aerodynamiska avdelning kommer däcket också med optimerade sidoväggar och en vulstområdesdesign som matchar kåporna monterade på de 20-tums smidda magnesiumfälgar, vilket avsevärt förbättrar däckets aerodynamik.

Virtuell däckutveckling

Däcken utvecklades med hjälp av Bridgestones virtuella däckmodellerings- och simuleringsfunktioner, som gör att en digital version av ett däck under utveckling kan skapas och testas. Användandet av denna teknik innebar att utvecklingstiden minskade avsevärt.

Bridgestone utnyttjade den virtuella miljön under en stor del av utvecklingsprocessen, vilket gjorde det möjligt att förutsäga hur däcket skulle prestera under olika förhållanden innan det fysiskt byggdes. Den ökade flexibiliteten som erbjuds av virtuell däckutveckling gör det möjligt för Bridgestone att testa mycket fler varianter av ett visst däck, tack vare den hastighet med vilken modifiering av ett däcks digitala tvilling och omedelbart testning kan ske. Dessutom ger denna virtuella däckutveckling flera miljöfördelar, eftersom både naturresursanvändning och avgasutsläpp minskar, tack vare ett lägre antal prototyper som behöver produceras och testas.

En framgångsrik samutveckling

Samarbetet i detta projekt sätter scenen för framtiden för EV-däck och underbyggs av en gemensam EV-färdig vision mellan företagen.

– Som en del av vårt åtagande att hjälpa till att forma en hållbar framtid för mobilitet, är Bridgestone stolta över att tillsammans med sin långsiktiga partner ha utvecklat rätt däck för ett projekt så innovativt som Mercedes-Benz VISION EQXX är ett projekt som är helt i linje med våra egna EV-ambitioner och mål, särskilt eftersom vi investerar för att göra elektrisk mobilitet mer effektiv och tillgänglig genom ett helt integrerat tillvägagångssätt. Detta inkluderar banbrytande premiumdäck och däckteknologier kan ta itu med de största EV-utmaningarna. Detta är särskilt sant eftersom vi investerar kraftigt i utvecklingen av EV-däck – för närvarande allokerade över 30 % av våra FoU-resurser – och förbättrar vår teknologi 2022, säger Emilio Tiberio, COO & CTO på Bridgestone EMIA.

[1]  Baserat på Bridgestones interna data som jämför Bridgestone premium sommardäck med och utan ENLITEN Technology i samma däckstorlek (92Y 225/40R18 XL).

About Däckavisen 1169 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!