Apollo Tyres lanserar elbilsdäck för året-runt bruk

vredestein elbilsdäck året-runt-däck
Bild: Vredestein

Apollo Tyres meddelar att de kommer att lansera ett helt nytt, året-runt Vredestein elbilsdäck specifikt för elfordon under 2022.

För att säkerställa att året-runt-däcket uppfyller behoven hos ett brett utbud av elfordon, har Apollo Tyres ett nära samarbete med ledande biltillverkare och har implementerat ett stort nytt forsknings- och utvecklingsprogram. Företaget utvärderar för närvarande det nya Vredestein-däcket genom datorsimulering samt vid dedikerade testanläggningar för varmt och kallt väder runt om i världen.

Vredestein säger sig ha legat i framkanten på marknaden för året-runt-däck sedan starten i början av 1990-talet, och Apollo Tyres vill fortsätta dra nytta av sin kunskap om vinter- och sommardäck för att producera produkter för användning under årets alla säsonger som behåller prestationsförmåga oavsett förhållanden. Denna helårsexpertis utnyttjas nu för att tillföra nya nivåer av innovation till segmentet elbilsdäck.

Nyheten följer slutförandet av den fjärde officiella 1000 Miglia Green-turnén, sponsrad av Apollo Tyres, som följer i spåren av det ikoniska fyradagars 1000 Miglia klassiska bilrallyt i Italien och visar upp en mängd olika elfordon.

– De allra flesta elbilar som tillverkas idag är som standard utrustade med däck som inte har utvecklats specifikt för elbilar. Förutsatt att dimensioner, belastningsindex och hastighetsklassning är korrekta för bilen, kommer alla Vredestein-däck att vara lämpliga för användning på alla elbilar, och vi får mycket positiv feedback från förare som använder våra däck till sina elbilar. Men när elbilsmarknaden blir mer etablerad är det logiskt att biltillverkare och kunder överväger de potentiella fördelarna med däck som utvecklats speciellt för elbilar, säger Daniele Lorenzetti, CTO på Apollo Tyres..

– Det finns ett antal faktorer, specifika för elbilar, som har ett växande inflytande på framtida däckutveckling. Jämfört med bilar med förbränningsmotorer väger elbilar vanligtvis mer, genererar högre vridmoment från stillastående och levererar större acceleration. Tillsammans medför dessa faktorer ökad belastning på däcket, förklarar Lorenzetti.

Dessutom, eftersom drivanordningen på elbilar är relativt tyst, blir andra bullerkällor – inklusive däcken – mer märkbara i bilen. Många elbilsägare värdesätter också alla medel som medför att de kan maximera körräckvidden mellan laddningarna, så rullmotstånd blir ett ännu viktigare krav.

– Vi har utforskat nya tillvägagångssätt för design och även användning av avancerade material slitbanans sammansättning och mönster. Det betyder att vi förväntar oss att leverera ett Vredestein EV-däck av högsta kvalitet som erbjuder ett antal viktiga klassledande egenskaper, fortsätter Lorenzetti.

– Att kunna dra nytta av erfarenheten från ett europeiskt FoU-team med en innovationsfokuserad kultur har varit ovärderligt. Det har redan hjälpt oss att säkra flera utmärkelser i oberoende grupptester och behålla en ledande position inom segmentet året-runt-däck, och det kommer att fortsätta att ge utdelning när vi implementerar testfasen för produktionstest för det nya EV-däcket, avslutar Lorenzetti.

Vredestein övervakar det snabbväxande elbilssegmentet och kommer att fortsätta att säkerställa att de erbjuder en produktportfölj som möter marknadens olika behov och förväntningar.

About Däckavisen 1169 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!