Yokohama rapporterar ökad däckförsäljning i ATG-segmentet
Tokyo – Yokohama Rubber Co., Ltds finansiella resultat för första kvartalet 2019
Vinsten minskade med 2,2% jämfört med samma period föregående år till 9,1 miljarder yen. Yokohama redovisade en minskning med 50,1% av rörelseresultatet * till 5,8 miljarder yen och en minskning av rörelseresultatet med 8,4% till 12,9 miljarder yen. Försäljningsintäkterna ökade med 0,2%, till 149,5 miljarder yen, den högsta försäljningsintäkten för första kvartalet någonsin i Yokohama.
* Motsvarande rörelseresultat enligt redovisningsprinciper som är allmänt accepterade i Japan och beräknas som försäljningsintäkter med avdrag för summan av försäljnings- och försäljningskostnader samt allmänna och administrativa kostnader
I däckenheten minskade försäljningsintäkterna totalt och rörelseresultatet minskade på grund av en minskning av försäljningsvolymen och en ökning av produktionskostnaderna förknippade med minskad produktionsvolym.
Försäljningsintäkterna för OE-däck minskade i Japan och utomlands. Den nedgången återspeglade effekterna av produktbyten för flera fordonsmodeller i Japan utrustade med Yokohama-däck och en nedgång av fordonstillverkningen i Kina. Försäljningsintäkterna minskade också i på marknaden för ersättningsdäck på grund av svag försäljning av vinterdäck i samband med en varm vinter i Japan. Nedgången på eftermarknaden i Japan uppstod trots åtgärder för att främja premiumdäck under Yokohamas globala flaggskeppsvarumärke ADVAN och i företagets BluEarth-linje av bränslebesparande däck. Yokohama förstärkte BluEarth-linjen med lanseringen av BluEarth-GT AE51 i februari.
I segmentet MB (Multiple Business) ökade försäljningsintäkterna och rörelseresultatet totalt sett. Försäljningsintäkterna ökade för högtrycksslangar, vilket leddes av fortsatt styrka i den japanska efterfrågan inom byggnadsbranschen och genom stark försäljning utomlands inom bilbranschen. Yokohama uppvisade också en ökning av försäljningsintäkterna gällande industriprodukter, som leddes av stark försäljning i Japan och utomlands för transportband och försäljningsvinster utomlands för marina produkter. Företaget uppvisade också en ökning av försäljningsintäkterna för Hamatite tätningsmedel och lim, ledd av japanska försäljningsvinster för byggnadsmaterial. Verksamheten utökades också inom rymdindustrin, vilket speglar styrkan i både offentlig och kommersiell verksamhet.
Försäljningsintäkter och rörelseresultat ökade i ATG-segmentet. Det segmentet omfattar däck för jordbruksmaskiner, industrimaskiner, och för andra off-road-applikationer. Försäljnings- och intäktsökningarna återspeglade tillväxten för originalutrustning i Europa och på ersättningsmarknaden över hela världen.
Företagets reviderade prognos pekar på att vinsten kommer att öka med 29,1% till 46,0 miljarder yen, och en ökning av rörelseresultatet med 21,5% till 65,0 miljarder yen.