Yokohama rapporterar halvårsresultat 2019

Yokohamas rörelse-och nettoresultat sjönk under årets första sex månader på grund av ökade tillverknings-och logistikkostnader samt de negativa effekterna av lägre försäljningsvolym räknat i enheter.
Försäljningsintäkterna ökade med 0,5% under perioden på grund av högre intäkter från företagets industrigummiprodukter och ATG:s Off-Road däckenhet kompenserade lägre intäkter från däckdivisionen. Affärsvinsten sjönk med 27,5% till 156 400 000$ (140 000 000€) vid en försäljning på 2 830 000 000$.
Rörelseresultatet landade på 4,7% och 228 200 000$ och nettoresultatet (vinst hänförligt till ägarna) sjönk med 6,2% till 151 800 000$. Affärsvinsten i däckdivisionen föll med 52,4% till 67 800 000$ med 1,6% lägre försäljningsintäkter på 1 910 000 000$.
Enligt Yokohama beror de sjunkande intäkterna på en minskad försäljningen av originalutrustning i Japan och Kina.
Försäljningen av ersättningsdäck var å andra sidan i nivå med samma period 2018, med ökningar noterade i Japan och Nordamerika.
Affärsenheten ATG (Alliance Tire Group) rapporterade en affärsvinst på 20,2% och en försäljningsvinst på 7,1%, till 47 000 000$ och 338 600 000$, genom en stark försäljning av lantbruksdäck.
Trots minskningarna för halvårsresultatet, säger Yokohama att dt följer de finansiella prognoserna för 2019 som de meddelade i maj: Rörelseresultat på 590 000 000$ vid försäljningsintäkter på 6 000 000 000$