VTI och Volvo i samarbete för minskat däckslitage
VTI och Volvo Cars forskar om hur elbilar kan optimeras för mindre däckslitage och partikelutsläpp. Fokus på miljö och framtida innovationer.
VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) och Volvo Cars har inlett ett banbrytande forskningsprojekt för att studera och minska däckslitage och partikelutsläpp från elbilar. Projektet, som finansieras av Swedish Electromobility Centre, är en del av ett växande fokus på att adressera miljöproblem kopplade till elbilars ökade däckslitage.
Elbilar, med sina tyngre batterier och kraftfullare motorer, sliter generellt mer på däck och vägar än fossildrivna fordon. Detta leder till större utsläpp av mikroplaster och andra luftburna partiklar, ett miljöproblem med potentiellt allvarliga hälsoeffekter som ännu inte är fullt utredda. I takt med att fordonsflottan elektrifieras och koldioxidutsläppen minskar, hamnar dessa däckrelaterade partikelutsläpp i fokus. Nya lagkrav för däck med specifika gränsvärden väntas dessutom i framtiden.
Forskningsprojektet, som löper över två år, syftar till att utveckla nya metoder för att mäta och analysera hur fordonsspecifika egenskaper påverkar däckslitaget. Det handlar om parametrar som fordonets vikt, motortyp (batteridrift eller hybrid), fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift och olika körlägen som eco eller sport. Resultaten ska bana väg för att skapa fordon som minskar däckslitaget och därmed partikelutsläppen.
– Tyngden och motorstyrkan är problem, men samtidigt är det relativt enkelt att kontrollera elfordon snabbt och med hög noggrannhet. Det gör att det bör finnas goda möjligheter att påverka däckslitaget. Vem vet, i framtiden får kanske elbilarna en ”minska däckslitaget”-knapp. Det skulle kunna vara ett körläge som sammanfaller med ”eco”, men det återstår att se, säger Mats Gustafsson, senior forskare på VTI som kommer att leda det nya projektet.
Praktiska tester kommer att utföras både i VTI:s avancerade däckprovningsanläggning i Linköping och på Volvo Cars anläggningar i Göteborg och Hällered. Målet är att skapa en tillförlitlig modell för att beräkna och optimera däckslitage.
Detta projekt är ett viktigt steg mot en mer hållbar framtid för elektrifierad transport, där både utsläpp och slitagerelaterade problem kan minskas genom smart teknik och ny design.