Volvo samarbetar med Amazon för att leverera paket direkt till bilen

Volvo Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder.

Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen. Detta och andra tjänster kommer att förändra sättet som Volvo-kunder interagerar med sin bil.

Tjänsten är tillgänglig redan nu i 37 amerikanska städer med omgivande områden och fler städer kommer att läggas till över tid. Det betyder att tjänsten blir tillgänglig för miljoner av Amazon Prime-medlemmar och därmed även majoriteten av alla Volvoägare i landet.

– Att göra kundens upplevelse enklare är centralt för Volvos digitala vision. Att få ett paket säkert och pålitligt levererat till bilen, utan att behöva vara där fysiskt, är något vi tror att många människor uppskattar. Mixen av bil och handel startar nästa våg av innovation och vi har för avsikt att ligga i framkant, säger Atif Rafiq, Chief Digital Officer på Volvo Cars.

In-car delivery-tjänsten är enkel och bekväm. Kunderna laddar ner Amazon Key-appen och länkar sitt Amazon-konto med sitt Volvo On Call-konto. När detta är klart och leveransadressen är registrerad kan kunderna handla på Amazon.com och välja möjligheten med In-Car delivery när de checkar ut.

Amazon Key och Volvo On Call-apparna meddelar kunderna när leveransen kommer att ske. På leveransdagen behöver kunderna parkera inom radien för sin leveransadress och chauffören som levererar lämnar paketet under den utlovade tiden. Kunderna meddelas också att leveransen är klar och att bilen är säkert låst.

– Vi är begeistrade över att samarbeta med Volvo Cars för att ge Amazon Key in-car delivery till våra kunder över hela USA. Med start i dag kan Prime-medlemmar beställa tiotusentals miljoner varor som säljs på Amazon.com och få dem levererade till sin bil utan extra kostnad, säger Peter Larsen, högst ansvarig för leveransteknologi på Amazon.

– Med Amazon Key-In-Car föder vi ytterligare ett bekvämt och säkert sätt att leverera paket till våra kunder – och vi vet att våra kunder kommer att älska det.

– Vi har erbjudit in-car delivery sedan 2015 i de nordiska länderna och i Schweiz, och vi menar att det ska vara lika enkelt och bekvämt att få paket levererade som att beställa dem online, säger Anders Tylman-Mikiewicz, ansvarig för uppkopplade konsumenttjänster på Volvo Cars.

In-car delivery är en av flera digitala tjänster som erbjuds via plattformen för Volvo On Call. Volvoägare kan redan nu skicka kalenderbaserade destinationer direkt till bilens navigationssystem, hitta tankstationer i närheten och till med få hjälp att hitta sin bil på stora parkeringsplatser eller på obekanta gator.

Volvo erbjuder också en digital nyckel för bildelning på vissa marknader (Sverige inkluderat) som möjliggörs via Volvo On Call. Plattformen tillåter Volvo XC40-kunder att enkelt dela sin bil med familj och vänner utan att behöva lämna över en fysisk nyckel.

Volvo On Call var det första mobila uppkopplade systemet för bil när det lanserades och finns för närvarande tillgängligt i omkring 50 länder, och det täcker över 90 procent av Volvo Cars globala försäljning.

About Däckavisen 1159 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!