Vinterdäcksnyheter från Goodyear

Foto: Goodyear

Goodyear presenterar vinterdäcken 2021 med nyheterna UltraGrip Arctic 2, UltraGrip Arctic 2 SUV och UltraGrip Performance+ SUV.

Årets presentation av Goodyears vinterdäcksortiment innehåller flera produktnyheter. Det nya dubbdäcket UltraGrip Arctic 2 har lanserats till både personbil och SUV, och blivit testvinnare i ViBilägares vinterdäckstest 2021[1]. Även i segmentet europeiska friktionsdäck finns det i år en nyhet i  UltraGrip Performance+ SUV, där man tagit hjälp av den prisbelönta teknologin från UltraGrip Performance+ för att utforma detta däck riktat mot SUV-marknaden.

Dubbdäck

UltraGrip Arctic 2 och UltraGrip Arctic 2 SUV är de senaste tillskotten i Goodyears prisbelönta vintersortiment. Däcket är utrustat med Arctic Eagle Claw – nästa generations dubbteknik från Goodyear – och ska erbjuda utmärkt prestanda på is och snö samt en bekvämare körning tack vare reducerade bullernivåer jämfört med föregångaren. Den nya Snow Grip-teknologin ska erbjuda utmärkt prestanda i alla snöförhållanden genom bredare spår och högre kantdensitet. Alla dessa förbättringar påvisades av Test World, där UltraGrip Arctic 2 presterade bäst i testet avseende broms- och manövreringsförmåga[2] på snö.

De nya dubbdäcken kommer med en uppsättning av 47 nya storlekar för personbilar från 16- till 20-tumsdäck och 49 storlekar för stadsjeepar från 17 till 21 tum.

Nordiska friktionsdäck

UltraGrip Ice 2 är ett dubbfritt däck som är anpassat för nordiska vinterförhållanden. Däcket har utvecklats för att leverera stabil prestanda med förbättrat grepp och inbromsningsförmåga på snö och is samt förbättrad prestanda på både vått och torrt väglag. ”Active Grip”-teknologin optimerar kontakten mellan väg och däck på mycket hala underlag. Tack vare däckets raka sajpningar som gräver sig ner i underlaget ska däcket prestera väl vid grepp och inbromsning på snö och is. UltraGrip Ice 2 finns tillgänglig i 57 dimensioner mellan 13 och 19 tum, varav 21 dimensioner med SoundComfort-teknologi.

UltraGrip Ice SUV-däckets mjuka blandning ska bibehålla hög flexibilitet vid mycket låga temperaturer, vilket ska ge lägre styvhet och bättre vidhäftning för optimala köregenskaper med starkt grepp på is och snö. Vid sidan av att däcket anpassades för snö- och istäckta vägar tittade Goodyear närmare på de specifika kraven för SUV:ar. Dessa fordon är tyngre, vilket ökar belastningen på däcket, och särskilda egenskaper krävs för att säkerställa grepp och väghållning. Här spelar ActiveGrip Technology en viktig roll. Dessutom har slitbanemönstret anpassats för SUV:ar, så att det ska ge optimal bromsförmåga och drivgrepp på snöiga och isiga vägar. UltraGrip Ice SUV är utrustat med TOP Indicator Technology: en snösymbol på däcket som gradvis försvinner och visar när däcket behöver bytas ut. UltraGrip Ice SUV finns tillgänglig i 48 dimensioner mellan 16 och 20 tum, varav 18 dimensioner med SoundComfort-teknologi.

Europeiska friktionsdäck

I nya UltraGrip Performance+ SUV har Goodyear utvecklat ett serie med teknologier för att placera däcket i framkanten på marknaden. Likt UltraGrip Performance+ erbjuder detta nya SUV-däck Winter Grip- och Traction Protect–teknologi för bättre grepp på snö och is. Dessutom återfinns Milage Plus-teknologin, där hög elasticitet i slitbanan ska leda till bättre slitstyrka, vilket i sin tur förbättrar livslängd och körsträcka

Med dessa innovationer ska Goodyear ha uppnått en ökning på 13 % längre körsträcka och förbättrad prestanda i alla vinterförhållanden[3].

Utbudet inkluderar 33 dimensioner från 16 till 20 tum. Det omfattar ett stort utbud av SUV:ar och crossovers från det kompakta urbana segmentet till förstklassiga stora 4×4-fordon.

Goodyear UltraGrip Performance+  ska förbättra sin våt-, torr- och vinterprestanda för högprestandabilar tack vare två nyckelteknologier. Traction Protect-teknologin omfattar ett harts som förbättrar däckets förmåga till deformation och reformation. Det gör att bromskrafter lättare kan förvandlas till grepp. Winter Grip-teknologin använder en gummiblandning som ska leda till bättre gummielasticitet i låga temperaturer och förbättrar greppet på snö och is. UltraGrip Performance+ finns tillgänglig i 95 dimensioner mellan 15 och 21 tum, varav 4 dimensioner med SoundComfort- teknologi.

Med UltraGrip 9+ ger Goodyear konsumenterna ett däck som hanterar svåra vägförhållanden. Mileage Plus-teknologin skyddar däcket mot sprickor och lossnande av gummipartiklar som orsakas av tuffa vägförhållanden. Detta ska leda till ökad prestanda under däckets livslängd. UltraGrip 9+ innehåller också Winter Grip-teknologin som ska ge enastående grepp på snö och is. UltraGrip 9+ finns tillgänglig i 34 dimensioner mellan 14 och 16 tum.

UltraGrip Cargo är ett vinterdäck för kommersiella fordon. Tack vare olika uppgraderingar av slitbanemönster och gummiblandning ska Goodyears vinterdäck för lätta lastbilar ha enastående bromsprestanda på snö och minskad total ägandekostnad genom förbättrad däcklivslängd. UltraGrip Cargo finns tillgänglig i 19 dimensioner mellan 15 och 17 tum.

SoundComfort Technology 

I Goodyears vinterdäcksutbud finns nu 84 dimensioner med den bullerdämpande tekniken SoundComfort. Goodyears SoundComfort-däck är utformade med en inbyggd bullervall. Den akustiska barriären fungerar som en kudde för däcken. Den minskar luftvibrationerna och dämpar bullret inuti bilen när du kör, och gör kupén upp till dubbelt så tyst som vanliga däck.[4]

SoundComfort-tekniken är aktivt under hela däckets livslängd och ska inte inverka på rullmotstånd, miltal eller maxhastighet.

[1] 1:a plats i ViBilägares test (nr 12/2021). 8 däck i testet, testad storlek 205/55R16

[2] Jämfört med de tre senaste tillgängliga modellerna från huvudkonkurrenterna i dubbdäckssegmentet (Michelin X-Ice North 4, Nokian Hakkapeliitta 9, Continental IceContact 2). Testat av TestWorld i januari 2021 på uppdrag av Goodyear. Testad däckdimension: 225/55R17 101T XL, testbil: BMW 530d. Testplats: Ivalo, Lappland. Den fullständiga rapporten finns tillgänglig: https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/tire-test-reports/tire-test-reports-winter.html

[3] Internt test jämfört med föregångaren

[4] Beroende på fordonstyp, dess hastighet och vägytan. Baserat på mätningar inuti fordonet, på väg, testat i februari 2018, januari 2018, november 2017 och oktober 2011 av Goodyears ingenjörer i Luxemburg. Däckstorlek: 225/55R17 på VW Passat Alltrack och Ford Kuga och 255/45R18 på Audi A7.

About Joakim Held 990 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!