Vinterdäckskrav på alla hjul för för tunga fordon

Vinterdäckskrav

Regeringen vill öka trafiksäkerheten på de svenska vägarna och har därför beslutat att även tunga fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul. Regleringen gäller både svenska och utländska fordon.

Regeringen har också fattat beslut om att Transportstyrelsen ska se över trafiksäkerheten för korta dragbilar, ibland kallade ”EU-trailers” eller ”EU-dragbilar”.

För att öka säkerheten på vägarna har regeringen beslutat om skärpta regler för tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på samtliga hjul, inte enbart på drivaxlarna som tidigare. Kravet, som träder ikraft den 1 juni 2019, gäller mellan den 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.

– Jag vill inte se ännu en vinter där svenska vägar blockeras av fordon som slirar i backarna och skapar omfattande trafikproblem. Nu är det slut med tunga fordon som kör utan vinterdäck. säger Tomas Eneroth, infrastrukturminister.

Regeringen har också fattat beslut om att ge Transportstyrelsen i uppdrag att se över korta dragbilar, ibland kallade ”EU-trailers”. Transportstyrelsen ska bland annat analysera i vilken omfattning just dessa fordonskombinationer är inblandade i olyckor. Myndigheten ska se över vilka tekniska lösningar det finns för att öka trafiksäkerheten och vid behov föreslå regeländringar för att öka trafiksäkerheten.

– Vi har sett att så kallade EU-trailers orsakat allvarliga olyckor på våra vägar. Nu vill jag att Transportstyrelsen tar fram förslag som reglerar användningen och därmed höjer trafiksäkerheten. Det är inte acceptabelt som det fungerar nu, säger Tomas Eneroth.

About Däckavisen 1161 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!