Vianor lanserar digitalt servicekoncept

Foto: Vianor

Bil- och däckservicekedjan Vianor vill förändra arbetet inom däckbranschen genom att börja med ett nytt servicekoncept. Traditionellt är det kunden som kontaktar en bil- eller däckverkstad om det blir något fel på bilen. Vianors mål är att få det här att fungera tvärtom. Med hjälp av digitalisering kan nu Vianor samla information om kundens däck och bil och sedan rekommendera kunden däck- och bilservice.

Nya tekniska lösningar gör det möjligt att digitalt samla information om bilens däck och fordonet generellt i realtid vilket gör livet enklare för företag med stora fordonsflottor och för enskilda bilägare. Även trafiksäkerheten förbättras när eventuella fel kan upptäckas innan de orsakar skador.

– Digital mätning av mönsterdjupet på däck ingår i vår kundservice och vi kan sedan mejla kunden en rapport om däckens skick och om hur det påverkar trafiksäkerheten. Under hösten ska vi genomföra ett pilotprojekt och undersöka möjligheten att även börja rapportera bilägaren om andra för säkerheten viktiga saker om bilens skick, berättar Mikko Lehtinen, chef för Vianors konsumenthandel i Norden.

Däckens mönsterdjup är avgörande för trafiksäkerheten. Slitna däck ökar bilens bromssträcka och risken för vattenplaning.

– Många bilägare glömmer helt enkelt bort att kontrollera mönsterdjupet, eller så känner man inte till vilka saker som är viktiga för säkerheten på däck och bilen generellt. När vi vet i vilket skick däcken och bilen är så kan vi underlätta våra kunders vardag genom att kunna erbjuda produkter och tjänster när de verkligen behövs för att bilen och däcken alltid ska vara säkra att köra med, säger Mikko Lehtinen.

De digitala tjänsterna som ska underlätta kundens vardag finns tillgängliga på Vianors egna anläggningar i Sverige, Norge och Finland. För konsumentkunder är alla mätningar och rapporter kostnadsfria.

Även för företagskunder öppnar digitaliseringen nya möjligheter för att kunna bevaka skicket på sina fordon och däck. Tjänsten kan ge företag stora ekonomiska fördelar genom att man i förväg kan planera in däckbyte och därmed undvika kostsamma driftsavbrott på grund av en däckskada.

– Vi använder våra digitala verktyg för mätning av däckmönstret och lufttrycket även när det gäller våra företagskunder. Mätresultaten kan lagras i vår molntjänst vilket gör det möjligt att använda informationen på alla våra Vianor-anläggningar i Norden. Digital fordonsuppföljning gör det möjligt att bevaka även stora fordonsflottor i realtid, berättar Lauri Halme, chef för Vianors företagsförsäljning i Norden.

Tjänsten kan både bevaka fordonets alla däck generellt och varje däck separat. Däckbevakningstjänsten passar för personbilar, bussar, olika lastbilskombinationer och för tunga arbetsmaskiner. Förebyggande däckservice i syfte att undvika driftstopp har en viktig roll i Vianors service till sina företagskunder.

– Det är även möjligt att analysera fordonet i realtid under körning. Till exempel kan snabba accelerationer, kraftiga inbromsningar och hastigheten registreras. När man vet exakt hur fordonet används och hur länge det körs dagligen så kan man planera in fordonets framtida användning och servicebehov, vilket ökar effektiviteten. Även arbetssäkerheten ökar när till exempel risken för en däckskada under körning minskar, sammanfattar Lauri Halme.

Profilbild
About Joakim Held 768 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!