Vi Bilägare har bullertestat däck
En av de vanligaste frågorna som Vi Bilägare får in är frågor kring buller i bilen. Det är många bilägare som vill ha bättre ljudkomfort och söker den tystaste bilen eller undrar vilka däck som bullrar minst.
Vägljud tröttar ut hjärnan då det inte innehåller någon information då hjärnan försöker analysera allt ljud som sticker ut. Lågfrekventa ljud i området mellan 100 och 300 Hz uppfattas som ett entonigt surrande och det primära vägljudet som däcken ger ifrån sig ligger mellan 200 och 250 Hz.
Genom åren har Vi Bilägare provat en mängd lösningar som lovat sänkt vägbuller, men utan resultat. De har kommit fram till att det bästa sättet att dämpa det är vid ljudets källa – däcket.
Det har ganska länge funnits speciellt framtagna bullerdämpande däck för bilindustrin i större dimensioner på premiumbilar. När det gäller de mindre dimensionerna ger tekniken dock inte lika bra effekt. Volvo använder t.ex endast tekniken i dimensioner från 19 tum och uppåt.
Det är egentligen en limmad skumgummimatta på insidan av däcket som dämpar kavitetsljudet som uppstår när däcket rullar mot vägen. Ljudet skapas av vibrationer i luften inne i däcket som uppkommer då däcket pressas ihop mot vägen och sedan återskapar sin form. Vibrationerna avger ett lågfrekvent resonansbuller omkring 225 Hz. Dessa däckvibrationer fortplantar sig sedan vidare genom hjulupphängning och chassi, eller via luften under bilen till golv och kaross och in i kupén.
Kavitetsljud är extra högt i däck med låg profil, som inte har lika förlåtande däcksida, samt på breda däck då slitbanan vibrerar mer då mönstrets mitt befinner sig längre ifrån däckets stabiliserande sidoväggar.
Dessa ljudvibrationer kan alltså lindras med en filtmatta av polyuretan på däckets insida.
Så här skriver Vi Bilägare om testen:
För att ta reda på om man märker någon skillnad i verkligheten samlade Vi Bilägare ihop identiska däck med och utan bullerdämpande material i tre storlekar:
20-tum på en Volvo V90, som från fabrik har bullerdämpande däck.
17-tum på en Volvo V90, för att se det hjälper i en beskedligare dimension.
16-tum på en Ford Focus för att se om det fungerar med ännu mindre hjul på billigare bil med sämre ljudisolering.
Först ut var Volvo V90 skodd med Pirelli P-Zero i 20 tum. Pirelli var faktiskt först med denna komfortlösning som de döpt till Pirelli Noise Canceling System (PNCS).
Vi testar i blindo så de vi vet själva inte om det är set 1 eller 2 som har PNCS. Innan vi tar fram mätutrustningen kör vi en repa på de utvalda teststräckorna – en med fin asfalt, en med grov asfalt – för att se om vi kan uppfatta någon subjektiv skillnad. Det ju vad örat registrerar som är det mest intressanta. I bilen är vi en 30-åring och en 60-åring, då hörseln förändras med åldern.
På den fina asfalten kan vi inte gissa vilket däck som är vilket, men på grov asfalt hör vi en tydlig förändring av ljudet. Det upplevs som hastigheten är lägre med PNCS än utan. Som om vi kör i 90 istället för 110 km/tim. Den som ofta kör i högre hastigheter på grövre asfalt har definitivt nytta av tekniken.
Nästa omgång med 17-tumsdäcken blir dock en besvikelse. Vi noterar en liten förändring av ljudkaraktären, fast båda gissar på fel däck, även på grov asfalt. Ljudmätaren påvisar en skillnad, men med 17-tumshjulen är vägljudet redan så lågt att det inte har någon betydelse för den upplevda komforten. Det verkar som däcktillverkarna har rätt i att tekniken inte hjälper i mindre dimensioner.
Men med Ford Focus på 16-tumsdäck hör vi en skillnad redan på fin asfalt. På grov asfalt i 110 km/tim är det en påtaglig förbättring. Med SoundComfort-däcket kan föraren och baksätespassageraren prata med varann utan att behöva höja rösten. Det är inte bara däckbullret kring 200–250 Hz som minskat, kavitetsdämpningen ger också lägre vibrationer i flera frekvensområden som sprider sig upp genom bilens chassi. De jobbiga infraljuden vid cirka 80 Hz är lägre och trycket mot trumhinnorna, som finns med standarddäcket, har försvunnit.
Totalt sjönk kupébullret med 1,6 dB på grov asfalt i 110 km/tim. När vi analyserar ljudkaraktären har ljudvolymen minskat med 2,1 dB i frekvensbandet 200–250 Hz. I provet där vi släpper gasen och frirullar med tyst motor från 110/tim ger de tysta däcken hela 3,4 dB lägre vägbuller vid 200–250 Hz.
Vi Bilägare skriver följande om resultatet av testen:
Den bullerdämpande tekniken fungerar och ger faktiskt bättre komfort – under rätt förutsättningar. Den förbättrar ljudnivån på stora lågprofildäck, men på en välisolerad premiumbil har den ingen nämnvärd effekt i mindre storlekar. Tekniken fun-gerar, men vägbullret är redan så lågt att det är andra ljudkällor som stör mer.
Tvärtemot vad däcktillverkarna tror ser vi ett starkt behov av bullerdämpande däck – även i mindre storlekar. Inte till Audi, Tesla eller Volvo, utan till bilar som Ford, Kia, Mazda, Toyota och andra billigare folkbilar.
Vi får hoppas att däcktillverkarna inser detta och börjar erbjuda lösningen på mindre storlekar till oss skandinaviska kunder. De har nog – som så många gånger tidigare – inte tänkt på den svenska vägstandarden. Här på svensk asfalt ser vi definitivt en marknad. Prispåslaget handlar om 10–15 procent, alltså cirka 200 kr/däck.
Däcken kan inte bota en redan bullrig bil, men det kan i alla fall ge värdefull lindring till den svenska bullersjukan.