Varannan bilist missar att efterdra bultarna på hjulen

Att efterdra bultarna är viktigt för att undvika att hjulen lossnar. Trots det så missar varannan svensk att göra det enligt en undersökning som ABS Wheels har gjort på webben.

ABS Wheels undersökning besvarades av 50 000 bilägare under perioden 4 oktober till 15 november. Däckpanelen spreds genom hemsidans mest trafikerade flikar genom pop-ups.

– Vi ville följa undersökningen som tidningen Allt om bilar hade 2017, där visade sig redan då att hälften slarvade med att efterdra bultarna. Det är ren idioti att man missar det, sjukt nog är det samma resultat 3 år senare säger Goran Aslimoski, ABS Wheels verkstadschef

De flesta experter är eniga om att efterdragningen ska ske efter att bilen rullat mellan fem och 10 mil. Risken finns att hjulen kan börja lossna om man missar det.

ABS Wheels frågade även en del experter i däckbranschen kring vad de tror kan ligga bakom okunskapen

– Jag tror det delvis beror på att bilägare låter okunniga utföra hjulskiftet. Vår rekommendation, låt fackmän utföra hjulskiftet. Som ledamot i ARN och Försäkringsnämnden har vi haft bilägare som har tappat hjulen säger Bo Ericsson vd på Sveriges Fordonsverkstäders förening.

Om hjulbultarna skulle lossna riskerar bilisten att tappa sina hjul vilket kan få katastrofala konsekvenser. Ändå är det få som ägnar speciellt stor uppmärksamhet åt sina hjulbultar.

– Det är verkligen oroväckande att så få personer är medvetna om vad som kan hända om man inte efterdrar sina muttrar när man bytt däcken på sin bil för säsongen. En sån enkel sak som att snabbt kolla med hjälp av ett fälgkors eller mutterdragare räcker samtidigt som du också kontrollerar lufttrycket i dina däck. Seriösa däckverkstäder erbjuder detta som en service i samband med däckbytet om man inte vill göra det själv. Dock är det varken komplicerat eller svårt och borde vara lika självklart som att fylla på spolarvätska eller olja i bilen med jämna mellanrum, säger Peyman Sabet, VD, Michelin Norden.

– Att efterdra efter ca 10 mil är en enkel säkerhetsåtgärd man kan göra själv. Vill man ha hjälp kan man åka till en däckspecialist för få det gjort. Ofta helt utan kostnad om köpt däcken där eller förvarat hjulen i deras däckhotell, säger Lars Bergmark, VD på Pirelli Tyre Nordic.

Profilbild
About Joakim Held 600 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen