Upprop för skärpt fordonsdatalag
På uppdrag av Däckbranschen har företrädare för olika intressegrupper inom bil- och fordonsindustrin mött riksdagens trafikutskott för att diskutera tillgången till fordonsdata. Det råder en oro för att svag EU-lagstiftning kommer att ge fordonsproducenter monopol på denna viktiga data.
Intresseorganisationerna, inklusive Riksförbundet M Sverige, FKG, Däckbranschen Sverige, Däckspecialisternas Riksförbund och Svenska Fordonsbranschen, efterlyser en sektorspecifik datalagstiftning för fordon. De menar att denna är nödvändig utöver EU:s nuvarande Data Services Act och Data Market Act. Denna oro delas av ledamöter i riksdagens trafikutskott, som uppmanas att agera snabbt.
– Tiden är knapp. EU-kommissionens förslag kan komma redan i november. Det är viktigt att våra svenska parlamentariker röstar rätt, varnar Richard Andermyr från Däckbranschen.
Utan en sådan kompletterande lag riskerar konsekvenserna att bli betydande för alla från bilägare till bildelsleverantörer och verkstäder. FIA:s beräkningar visar att det kan kosta europeiska bilägare upp till 30 miljarder euro mer att underhålla sina fordon vid 2030 jämfört med idag. Det skulle motsvara cirka 1 000 kronor per bil och år för den svenska konsumenten, en siffra som kan tredubblas fram till 2050.
– Det handlar om konkurrens på lika villkor och om valfrihet, säger Jacob Lamberg från Däckspecialisternas Riksförbund.
Svenska Fordonsbranschen och andra aktörer betonar också vikten av att skydda verkstäder i landsbygden, som är en viktig del av den lokala samhällsservicen och som riskerar att gå under om inte lagstiftningen skärps.
– Får vi inte en kompletterande lagstiftning är risken stor att vi ser en fortsatt utslagning, bilverkstadsdöd, på lands- och glesbygd, varnar Lars Bergmark från Svenska Fordonsbranschen.
Samtliga organisationer är eniga om att frågan kommer att fortsätta drivas, med målet att säkra en sektorspecifik EU-datalagstiftning som komplement till den generella datalagstiftningen.