Två nya Michelin X Multi Energy däck

Foto: Michelin

Nu utökas däck-serien Michelin X Multi Energy för regionala transporter med två nya däck i dimension 315/80R22.5, Michelin X Multi Energy Z, framhjulsdäck och Michelin X Multi Energy till drivhjulen. Den nya dimensionen kommer som ett tillägg till 315/70R22.5-däcket som redan finns på marknaden.

Michelin X Multi Energy som lanserades 2018 är det första däcket för regionala transporter som ger bättre bränsleeffektivitet, lägre förbrukning och lägre utsläpp av CO2, samtidigt som det ger längre livslängd och ökad säkerhet. De två sista egenskaperna beror på däckets låga rullmotstånd, vilket ska kunna:

  • Spara upp till 1,1 liter per 100 km jämfört med serien Michelin X Multi (baserat på VECTO-beräkningar[1])
  • Eftersom bränslet är åkeriföretagens näst största kostnad kan Michelin X Multi Energy-däcken bidra till att sänka företagens kostnader.
  • Minska det miljömässiga fotavtrycket med upp till 2,840 kg CO2 per 100 kilometer[2].
  • Michelin X Multi Energy-däcken uppfyller de krav lastbilstillverkare, som omfattas av VECTO-reglementet, ställer.

Seriens omfattande rad av goda egenskaper är ett resultat av de kombinerade fördelarna från de tre viktigaste innovativa, patenterade teknologierna:

Michelin Infinicoil technology består av en upp till 400 meter lång stålvajer som obruten går runt hela däcket för att förbättra mönsterstabiliteten, spara bränsle och förlänga däckets livslängd.

Michelin Regenion technology använder 3D-printing för att tillverka komplexa gjutformar för att skapa mönster som kan förändras allteftersom däcket slits. De behåller mönsterspårens volym och möjlighet att gömma vatten och därmed dess förmåga att dränera och ge gott grepp under däckets hela livslängd.

MichelinPowercoil technology innebär en ny generation av robustare stålkabel i däckstommen, lättare, mer hållbar och bättre på att minska rullmotståndet.

MichelinX Multi Energy är utformade för att både kunna mönsterskäras och regummeras, de är också märkta 3PMSF and M+S, ett bevis på att de ger mycket gott väggrepp i alla slags väder, både i regn och på snö.

[1] 1,1 l/100 km lägre förbrukning för Michelin lanserar nya däck i dimension 315/80R22.5, Michelin X Multi Energy Z, framhjulsdäck och Michelin X Multi Energy till drivhjulen. X Multi Energy Z och D 315/70R22.5 jämfört med MICHELIN X Multi Z och D 315/70R22.5; och 0,7 l/100 km lägre förbrukning för Michelin lanserar nya däck i dimension 315/80R22.5, Michelin X Multi Energy Z, framhjulsdäck och Michelin X Multi Energy till drivhjulen. X Multi Energy Z och D 315/80R22.5 jämfört med Michelin lanserar nya däck i dimension 315/80R22.5, Michelin X Multi Energy Z, framhjulsdäck och Michelin X Multi Energy till drivhjulen. X Multi Z and D 315/80R22.5.

[2] 2,84 kg minskning av utsläppen av CO2/100 km för MICHELIN X Multi Energy Z och D 315/70R22.5 jämfört med MICHELIN X Multi Z och D 315/70R22.5; och 1,8 kg lägre utsläpp av CO2100 km för MICHELIN X Multi Energy Z och D 315/80R22.5 jämfört med MICHELIN X Multi Z och D 315/80R22.5.

Certifierade värden framtagna från VECTOs beräkningsverktyg för att jämföra bränsleförbrukning och CO2 -utsläpp med en standard 4×2 dragbil och en treaxlad semitrailer (korrigerad för S-T-effekten) i regional trafik (50 procent) och långtradartrafik (50 procent) med standardlast.

VECTO (The Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) har tagits fram av Europeiska kommissionen tillsammans med JRC, IVT och TUV för att öka konsumenternas medvetenhet om CO2-utsläppen från de tunga lastbilar de tänker köp eller för att introducera minimistandard för att minska dessa utsläpp, för mer information besök: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/report-vecto-technology-simulation-capabilities-and-future-outlook

 

About Däckavisen 824 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen