Tuffare tider för tunga lastbilar 2024

Efter ett framgångsrikt 2023 för försäljningen av tunga lastbilar, med en ökning på över 20% jämfört med året innan, står branschen inför en mer utmanande period under 2024. Enligt en ny prognos från MRF Tunga Fordon förväntas försäljningen minska till 5 600 registrerade fordon under året.
Tomas Engsund, ordförande i MRF Tunga Fordon, ger insikt om de omständigheter som påverkar branschen. Ett svagt konjunkturläge, särskilt inom bygg- och anläggningssektorn som är en viktig kundgrupp för tunga lastbilar, kombinerat med ett relativt högt ränteläge, bidrar till den sänkta prognosen. Engsund påpekar även att 2023 var ett exceptionellt år, påverkat av leveransförseningar orsakade av pandemin, vilket ledde till en tillfällig uppgång i försäljningen.
Ett annat fenomen som förväntas påverka nyförsäljningen är en ökad efterfrågan på begagnade lastbilar. Trots dessa utmaningar finns det positiva aspekter, som förbättrade leveranstider tack vare att branschen nu arbetar igenom sina orderböcker.
Elektrifieringen av tunga fordon fortsätter att möta hinder. Prognosen för 2024 indikerar att endast 7% av de tunga fordonen kommer vara eldrivna. Utmaningar som bristen på lämpliga batterier och en otillräcklig utbyggnad av laddinfrastrukturen för tunga fordon bromsar övergången till elektrifiering.
MRF:s sektion för tunga fordon, som arbetar med branschspecifika frågor och utbildningar, inklusive juridikutbildningar fokuserade på tunga fordon, är aktiv i att stödja branschen genom dessa förändringar. De har även varit delaktiga i utformningen av nya leveransbestämmelser inom lastbilsbranschen, kända som LFG21, tillsammans med Lastfordonsgruppen.