Tuff test av Nokian Hakkapeliitta däck på Grönland
Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck
Sju män, tre fordon och 500 mil på is. Våren 2018 körde ett isländskt-amerikanskt team från Grönlands södra kust till landets nordligaste punkt och tillbaka på 20 dagar. En av teamets specialfordon, byggt av Arctic Trucks, var utrustat med Nokian Hakkapeliitta 44 däck som är skräddarsydda för tuffa vinterförhållanden. Det vilda äventyret i det kompromisslösa arktiska klimatet var ett tufft test för både deltagarna och deras fordon.
Nokian Hakkapeliitta 44 däcken utsattes för ett tufft test. Äventyret som heter Expeditions7 startade från Isortoq i södra Grönland och fortsatte norrut mot Wulff Land i landets nordligaste del i extrema förhållanden. Huvudparten av körningen skedde på toppen av den kontinentala glaciären som är flera hundra mil lång och över tre kilometer tjock på många ställen.
Under sin resa samlade medlemmarna i expeditionen information om vädret och tog is- och snöprover som sedan lämnades över till ett flertal universitet för vidare forskning. Resan tog nästan tre veckor innan gruppen anlände till Sisimiut på Grönlandsvästra kust. Gruppen körde totalt 5 169 kilometer under sin resa.
Framåt trots utmaningarna
De svåra förhållandena på Grönland satte både deltagarna och fordonen för extrema påfrestningar. Under förberedelserna av expeditionen sjönk ett av fordonen delvis genom isen på en flod.
– Den svåraste uppgiften för expeditionen var att planera och hitta en säker körsträcka från sjöisen till den tjocka kontinentala glaciären. Vi körde på en tunn flodis när ett av våra fordon delvis sjönk genom isen. Lyckligtvis var detta det värsta som hände oss under expeditionen och vi kunde starta vår resa bara några dagar senare än planerat, säger Emil Grimsson, en av grundarna på Arctic Trucks, och som även var med på resan.
Expeditionen mötte även flera andra prövningar under resans gång. Varierande vinterförhållanden och kraftiga snöfall med nästan obefintlig sikt saktade ner resan vid flera tillfällen. När det var som värst så kunde fordonen endast köra i cirka 10 km/h. Den lägsta uppmätta temperaturen var -40 grader.
Men Grönland visade även sina bästa sidor under expeditionen.
– Det var en hisnande upplevelse att se hur stor glaciären är. Att komma till Wulff Land efter många dagars körning på is var också oförglömligt. Platsen var imponerande, nästan surrealistisk. Jag är inte säker på om någon före oss har kört bil så långt norrut, säger Grimsson.
Sätter utrustningen på hårda prövningar
Det var inte lätt att köra bil i Grönlands karga, vackra och orörda landskap, inte ens för de erfarna vinterförarna. Därför hade expeditionen den modernaste utrustningen man kan hitta för att klara glaciärerna, den steniga terrängen och de mjuka snöpartierna.
Teamet hade tre ombyggda fordon från isländska Arctic Trucks, samma typ av fordon som använts i Antarktis-expeditioner. Det nyaste fordonet hade Nokian Hakkapeliitta 44 däck från Nokian Tyres, världens nordligaste däcktillverkare. Däcket har en slitbana som är skräddarsydd för att ge både utmärkt grepp och slitstyrka i mycket kalla förhållanden.
– Jag har sedan tidigare goda erfarenheter av Nokian Hakkapeliitta däck och därför ville jag använda dem nu också. Dessa däck klarar extrema förhållanden och presterar väl även när temperaturen är -40 grader, säger Grimsson.
Ett Nokian Hakkapeliitta 44 däck väger 70 kilo och är över en meter i diameter. Det här robusta däcket lanserades förra året som ett resultat av samarbetet mellan Nokian Tyres och Arctic Trucks.
– I mjuk snö behövs stora däck med stor volym för luft. Då kan däckets kontaktyta mot snön förbättras genom att justera lufttrycket. Ett brett däck ger bra bärkraft och sjunker inte lika djupt i snön som ett smalt däck, säger Grimsson.
Har vi tillräckligt med bränsle?
En av de viktigaste sakerna före resan var att noggrant planera hur mycket bränsle som behövdes ta med. På glaciären finns inga bensinstationer.
– Lyckligtvis förbrukade våra fordon mindre bränsle än vad vi hade kalkylerat. Nokian Hakkapeliitta däck ger bra bränsleekonomi, konstaterar Grimsson.
Mer än hälften av bränslet transporterades i släden bakom fordonen.
– Det var första gången vi transporterade bränsle i stora påsar i släden bakom bilarna. Vi kämpade med att fästa påsarna ordentligt i slädarna och sedan gällde det att se till att slädarna inte slirade åt sidan i den hårdpackade terrängen, berättar Grimsson.
Erfarenhet utan like
Det tre veckor långa äventyret tvingade de sju teammedlemmarna att utveckla sitt samarbete till det yttersta och där alla visste vad som skulle göras, allt från matlagning till reparation av fordonen och fotografering.
– Det var verkligen en upplevelse som man bara får uppleva en gång i livet. Den här typen av resor tar dig till en annan slags verklighet. Du kan bara fokusera på det som händer här och nu, njuta av ögonblicket och glömma allt annat, säger Grimsson.
Teammedlemmarna var: Greg Miller (teamledare), Scott Brady, Clay Croft, doktor Jon Solberg och Kurt Williams från USA samt Emil Grimsson (biträdande teamledare) och Torfi Johansson från Island.