Test: Xiaomi M365 Pro el-skoter

Xiaomi M365 är den bäst säljande el-skotern i världen

Xiaomi är ett varumärke som du kanske normalt sett förknippar med mobiltelefoner, men tack vare framgången för mi M365, det är nu ett lika stort namn bland el-skotrar.

M365 Pro är efterföljaren till den enormt populära M365 och, även om den är dyrare, är den väl värd att betala extra för. Den är lika lättanvänd som originalet men har större motor och batteri.

Xiaomi M365 Pro

Xiaomi M365 Pro el-skoter kräver en del montering när man öppnat kartongen men det går snabbt och enkelt att sätta ihop den. Det är i stort sett fyra bultar och en insexnyckel för att sätta fast styrstången. I kartongen medföljer även en laddare, en pumpadapter och en bruksanvisning.

När den är monterad, skiljer sig M365 Pro inte drastiskt från den ursprungliga Xiaomi M365, med en övervägande matt svart finish med stänk av rött på kabelskyddet till bromsvajern och framhjulet. Den största skillnaden ur designsynpunkt är att M365 Pro har en 50mm längre ståplatta som ger dig mer utrymme att flytta fötterna runt under längre turer. dess Styret är också 40mm högre, vilket gör det bättre lämpade för längre användare.

För att ladda M365 Pro ansluter du helt enkelt den medföljande laddaren till laddningsporten, som är sitter under en liten röd gummiflärp bredvid framhjulet. När du trycker på strömbrytaren på displayen aktiveras scootern och skärmen visas, vilket bland annat visar batteriets status och hastighetsläge.

För att gasa, finns det ett gasreglage vid högra handtaget och till vänster sitter bromshandtaget. Det finns även en ringklocka som även används som spärr när man fällt ner styrstången. Detta gör att man får ett handtag när man bär el-skotern som väger 14,2 kilo.

Den får lätt plats i en bil i nerfällt läge då den inte är mycket längre än 113 cm och 49 cm hög.

Funktioner och mobilapp

Bortsett från att starta el-skotern, så har Power-knappen under displayen två andra funktioner. Genom att trycka på den en gång kan man stänga av och sätta på strålkastaren. Denna lampa ger bara tillräckligt ljus för att belysa några meter av vägen framför dig, men den är tillräcklig för att bli sedd av andra fordon, särskilt i mörker.

Den andra funktionen är att byta hastighetsläge. Scootern är inställd på Eco-läge som standard, som når en toppfart på 15 km/h, med ett dubbeltryck på strömbrytaren växlar du till Drive-läge och ytterligare en gång, så går du till sport-läge. Dessa har topphastigheter på 20 km/h respektive 25 km/h.

Xiaomi M365 Pro behöver inte den medföljande smartphone-appen för att fungera, men två av el-skoterns bästa funktioner kan endast aktiveras när du har anslutit el-skotern till telefonen via Bluetooth. Den första av dessa är Cruise Control, du kan med den hålla en konstant hastighet automatiskt när den upptäcker att du kör i samma hastighet under en längre tid. Detta är riktigt skönt att ha när du kör längre sträckor, eftersom du kan ta tummen av gasen.

Den andra funktionen är ett “motorlås”. Detta gör att du kan låsa motorn när den är ansluten till telefonen. När den är låst, kan du inte trycka på skotern eller ens stänga av den. Om någon försöker göra det, ger skotern ifrån sig ett högt pipljud, praktisk och stöld avskräckande men det kommer inte att förhindra en tjuv att packa in den i en skåpbil och köra iväg med den.

Mobilappen ger dig också möjlighet att aktivera skoterns bakljus (den blinkar när du bromsar som standard) och för att justera mängden regenerativ bromsning som tillämpas, som är inställd på stark som standard. Dessutom innehåller appen praktisk information om skoterns batteritemperatur, batterinivå, total körsträcka och uppskattad återstående körsträcka.

Att köra

Efter att ha aktiverat scootern måste du kickstarta Xiaomi M365 Pro en eller två gånger tills du når gånghastighet, tryck sedan försiktigt på gasreglaget på det högra handtaget för att få igång motorn. När du får kläm på det känns accelerationen snabb och smidig, särskilt i sport-läge.

Xiaomi M365 Pro har samma 8.5” luftgummidäck som sin föregångare, vilket ger en del stötdämpning men ingen fjädring i övrigt, detta kommer du snabbt att bli medveten om vid körning på lite mindre släta ytor. Skotern är lätthanterad på både asfalt och betongytor och även om den är något tung när de bär den, gör dess styvhet skotern en stabil och säker när du kör den.

Man märker ganska snabbt att den är lite ostabil och vinglig att köra med ett så smalt styre och små hjul, det blir ännu tydligare om man behöver släppa styret med en av händerna. Detta gör det lite svårt att ändra hastighetsläge under körning eller att räcka ut handen för att visa att man skall svänga. Det är även viktigt att hålla händerna tätt vid inbromsning. När det gäller att bromsa så fungerar skivbromsen på 120mm riktigt bra men det går inte att tvärstoppa. Skotern har också regenerativ bromsning i framhjulet där motorn sitter.

Däcken är i stort sett slicks så man bör vara försiktig med sladd då det är vått på vägbanan. Det är smart att börja med ett av de lägre hastighetslägena innan man behärskar accelerationen fullt ut.

De tre olika hastighetslägena är bra för att hitta rätt balans mellan hastighet och batteriprestanda. Jag använder mest sportläget när jag kör den och då är den riktigt kul att köra. Behöver man köra lite saktare vid mycket trafik är dock de två andra lägena bättre. Sportläget lämpar sig bäst när man skall köra lite längre sträckor och utan en massa start och stopp. Skotern sägs ha en räckvidd på 45 km men jag har aldrig kört mer än 1 mil om dagen och då brukar jag ha mellan 70-80 % kvar av batteriet.

Det är också värt att vara uppmärksam på att 36V, 12,8 Ah batteriet tar ca 8,5 timmar att ladda fullt. Oavsett vilket läge du använder, så minskar skotern automatiskt din maximala hastighet när batteriet gått ner till 10% av sin kapacitet. Det är en riktigt fin detalj som bör bidra till att du alltid kommer hem utan att behöva sparka skotern hela vägen hem.

Slutsats

M365 Pro är riktigt kul att köra oavsett om du tänker ha den för att transportera dig eller som fritidsnöje. Den kraftfulla motorn gör att den även går att använda i kuperade områden och det större batteriet gör att du får ut mer av varje laddning. Ett par kilo mindre hade varit skönt när man skall bära den, lite mer fjädring och något mer stabilitet skulle också önskas.

Vi ger M365 Pro 8/10 i betyg, den är välgjord och mycket trevlig att köra.

About Däckavisen 1161 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!