Sveriges bilpark blir äldre
Sveriges bilpark blir gradvis äldre då svenskar föredrar att reparera gamla bilar snarare än att skrota och ersätta dem.
De svenska bilarna blir allt äldre i takt med att exporten av nyare bilar ökar och nybilsförsäljningen minskar. Svenska bilägare verkar laga sina gamla bilar snarare än att skrota dem, enligt en analys utförd av fordonsanalysföretaget Vroom i samarbete med Wayke, Sveriges näst största handelsplats för bilar, och Motorbranschens Riksförbund (MRF).
Transportstyrelsens data visar att antalet skrotade bilar är det lägsta på 14 år under årets första kvartal. Medellivslängden på de fem miljoner bilar som kör på svenska vägar har ökat med ett helt år. Under de senaste tre åren har genomsnittsåldern på bilar ökat från 10,4 till 11,4 år.
“Svenskarna väljer att lappa ihop sina gamla bilar istället för att skrota dem och köpa en nyare. Jag tror att många skjuter upp köp, särskilt de som kräver ett lån. Folk åker runt i sina gamla bilar i förhoppningen att räntorna kommer att sjunka,” säger Martin Fransson, VD på Wayke.
Orderingången för nya bilar har halverats hittills i år, rapporterar Mobility Sweden. Samtidigt har exporten av bilar yngre än fem år ökat, med en ökning på 52 procent under årets första kvartal jämfört med samma period förra året, enligt Vroom.
Thomas Bergman, försäljningschef på Vroom, förklarar att både säljare och köpare kan dra nytta av att sälja sina bilar till länder med starkare valuta. “Exporten till euroländer ökar påtagligt, och intresset för den svenska begagnatmarknaden är rekordhögt,” säger han.
Enligt Bergman utgör bensin- och dieselbilar 60 procent av de exporterade bilarna, medan laddbara bilar utgör 26 procent, en minskning från förra årets nivå på 31 procent. Trots detta har det totala antalet exporterade laddbara bilar ökat betydligt.
“Bilarna som lämnar landet är överlag nyare. Bilar som är fem år gamla utgjorde 54% av exporten mellan januari och mars 2023, jämfört med 46% samma period förra året. Detta påverkar naturligtvis den svenska begagnatmarknaden,” säger Bergman.
Enligt Wayke blir bilarna som är till salu i Sverige snabbt äldre. Medelåldern för alla bilannonser är nu 6,4 år och för begagnatannonser 7,2 år, nästan en fördubbling jämfört med för fem år sedan.
Motorbranschens Riksförbund rapporterar att bilverkstäder har mer att göra, och även försäljningen av däck ökar när gamla bilar fortsätter att användas istället för att skrotas. Men Joachim Due-Boje, som ansvarar för servicemarknaden på MRF, tror inte att amatörmekaniker kommer att göra ett comeback.
“Amatörmekanikerna är en utdöende art på grund av bilarnas digitalisering. Många skulle gärna spara pengar genom att reparera sina egna bilar, men det är en utmaning att hantera felkoder på de flesta moderna bilar. En liten grupp håller dock fortfarande våra 90-talare vid liv,” säger Due-Boje.